Kwantumfysica voor niet-fysici
Een introductie

Cursus Kwantumfysica voor niet-fysici (1814KR)

Current facets (Pre-Master)

Data
27 september
4, 11, 18 oktober
1, 8 november 2018

Dag en tijd
Donderdag 13.30 – 16.00 uur

€222 (incl. BTW)

Eind van de 19e eeuw werd het veelbelovende studenten sterk afgeraden om zich nog te bekwamen in de natuurkunde en een andere carrière te zoeken aangezien de natuurkunde nog slechts een kwestie was van de bepaling van de volgende decimalen. Maar begin 20e eeuw kantelde het beeld van de natuurkunde – de Newton mechanica – dramatisch met publicaties van Planck, Bohr, Einstein, de Broglie, Schrödinger, Heisenberg en vele anderen.

De kwantumfysica werd geboren, vormgegeven, toegepast maar slecht begrepen. Het leek erop dat de meting het meetresultaat materialiseerde. Schrödinger formuleerde zijn ‘tegelijk dode en levende kat in de doos’ paradox. Van de bekende fysicus Richard Feynman is de volgende uitspraak bekend: “Iedereen die zegt dat hij kwantumfysica begrijpt, begrijpt er niets van”. Dat klinkt nogal ontmoedigend – en zo was het waarschijnlijk ook bedoeld. Intussen zijn de toepassingen van de kwantumfysica – de transistor, de laser, de led, de computer, het internet, kwantumcryptografie, kwantumbiologie - niet meer weg te denken uit de samenleving.

Oktober 2015 stonden de media vol van een experiment van Delftse onderzoekers dat definitief het ongelijk van Einstein zou hebben bewezen. Dat gebeurde op de campus, waar paren elektronen met een tussenliggende afstand van 1,3 kilometer werden verstrengeld en een wisselwerking vertoonden die sneller-dan-licht communicatie zouden vereisen.

Voor wie de aard van maar ook vooral de conclusies uit dit experiment willen begrijpen is deze cursus bedoeld. In zes sessies gaan we van Newton en Galilei naar de meest recente experimenten in de kwantumfysica. Er worden geen formules gebruikt, wel grijze cellen.

Bijzonderheden
Deze cursus is een herhaling van de gelijknamige cursus uit het studiejaar 2017-2018.

De docent heeft een nieuw boek gepubliceerd over dit onderwerp, dat te koop is tijdens de eerste bijeenkomst voor €20,50.

Hovo docent Paul van Leeuwen

Uw docent

Ir. Paul van Leeuwen behaalde een Master of Sciencegraad Kennissystemen. Hij ontwikkelde een cursus Kwantumfysica voor niet-fysici om de geïnteresseerde leek enigszins vertrouwd te maken met de betekenis van de kwantumfysica voor ons beeld van de werkelijkheid.