Psychologie van Leren en Presteren

Master in Psychologie

Prof. Dr. Fred Paas, coördinator

"Mensen hebben een enorm groot leervermogen. Alhoewel het leren van bepaalde taken vanzelf gaat kunnen de meeste vormen van leren alleen tot optimale ontwikkeling komen in een formele onderwijscontext. In dit programma verwerf je kennis over de omstandigheden waaronder mensen het beste kunnen leren en presteren, en hoe je deze kennis kunt gebruiken bij het ontwerpen van onderwijs en trainingen."


Waar gaat deze specialisatie over?

Als je geïnteresseerd bent in hoe mensen optimaal kunnen leren en presteren, dan is dit masterprogramma de juiste keuze voor jou. Het masterprogramma biedt een integrale aanpak van actuele vraagstukken op het gebied van leren en presteren. Daarin staat de vraag centraal hoe je wetenschappelijke kennis uit verschillende disciplines (bijv. onderwijspsychologie, cognitieve psychologie, arbeids- en organisatiepsychologie, neuropsychologie) kunt toepassen in de praktijk om het beste uit ieder individu te halen. In deze masterspecialisatie wordt niet alleen gekeken naar hoe de omgeving waarin wordt geleerd zo goed mogelijk kan worden vormgegeven, maar ook naar wat een individu moet doen om zich optimaal te ontwikkelen. 

We maken gebruik van Probleemgestuurd Onderwijs (PGO), waarbij je in kleine groepen samenwerkt aan het oplossen van concrete problemen op het gebied van onderwijsinnovaties, toetsing en diversiteit. Daarnaast leer je onderzoek doen en ga je in de tweede helft van het studiejaar aan de slag met een onderzoeksstage, een praktijkstage of beide.



Voor wie bestemd?

Voor iedereen die begrijpt dat goed kunnen leren en presteren niet vanzelfsprekend is, maar wel essentieel om een rol te kunnen spelen in onze complexe samenleving.

Onderwijsprogramma

In onderstaande overzicht kun je het curriculum zien van de masterspecialisatie Psychologie van Leren en Presteren. Klik op een vaknaam om de beschrijving van het vak te bekijken.

NB: De hoorcolleges worden gegeven in het Engels. Bij voldoende belangstelling kunnen de onderwijsgroepen zowel in het Nederlands als in het Engels gevolgd worden. Nederlandse studenten mogen de tentamens en hun masterscriptie en in het Nederlands maken.

Onderstaande vakken worden zowel gevolgd door studenten van de specialisatie Psychologie van Leren en Presteren als van de specialisatie Onderwijswetenschappen.

Blok 1

Blok 2

Blok 3

Blok 4

Innovation in Education and Training

5 ECTS

Assessment in Education and Training 

5 ECTS

Teaching & Learning in Divers Classrooms and Training Settings

5 ECTS

Applied Multivariate Data Analysis

5 ECTS

Practical Investigating Educational Innovations

2 ECTS

Practical Assessment in Education and Training

2 ECTS

Practical Evidence- based coaching

2 ECTS

Practical Applied Multivariate Data Analysis using SPSS

2 ECTS

Blok 5

Blok 6

Blok 7

Blok 8

Practical Internship (optioneel), Research Proposal en Thesis (blok 5 t/m blok 8)

32 ECTS

Totale studielast: 60 ECTS

Onderwijsprogramma onder voorbehoud van wijzigingen. Aan de bovenstaande informatie (inclusief de informatie in de links) kunnen geen rechten worden ontleend.