17 maart oratie psycholoog Semiha Denktas | Met een beter begrip van gedrag leefstijl gerelateerde ziekten te lijf

17 maart oratie psycholoog Semiha Denktas | Met een beter

De epidemie van leefstijl gerelateerde ziekten vraagt meer dan ooit om gedragswetenschappelijke inzichten om gezond(er) gedrag te bevorderen. Dit stelt bijzonder hoogleraar Gezondheidspsychologie prof.dr. Semiha Denktaş in haar inaugurele rede Mens, gedrag en gezondheid in een veranderende wereld op 17 maart 2017 bij de Erasmus Universiteit Rotterdam. De leerstoel is mede mogelijk gemaakt vanwege Erasmus Trustfonds.

Denktaş bespreekt de invloed van sociaalmaatschappelijke structuren zoals opleidingsniveau  en de fysieke en sociale omgeving op ons gedrag. Ze gaat nader in op hoe de huidige gezondheidsproblemen door ons gedrag worden veroorzaakt. Zij laat zien hoe we dit gedrag zo kunnen beïnvloeden dat onze gezondheid kan verbeteren. Ze pleit voor gezondheidsbevordering met een meer realistisch model van menselijk gedrag aangezien mensen niet in een laboratorium leven. Gezondheidsbevordering zou daarom uit verschillende onderdelen moeten bestaan en meerdere behoeftes tegelijkertijd moeten aanspreken zonder daarbij de omgeving waarin mensen leven uit het oog te verliezen.

Over Semiha Denktaş
Psycholoog Semiha Denktaş is als bijzonder hoogleraar verbonden aan de Erasmus Universiteit Rotterdam bij het Departement Psychology, Education and Child Studies van de Faculteit der Sociale Wetenschappen. Zij is tevens hoofd van de afdeling Social & Behavioural Sciences van het Erasmus University College. Bij de gemeente Rotterdam is zij een van de projectleiders van het Behavioural Insight Team en van het Centrum voor Gezondheidspromotie.

Locatie: Aula | Erasmus Building
Tijd: 16.00 uur | Vrij toegankelijk