Afgestudeerde EUR kent uitstekende start op arbeidsmarkt

Net afgestudeerden van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) maken een uitstekende start op de arbeidsmarkt. Ze vinden snel een baan, vaak op niveau en meestal in een functie die verwant is aan hun studie. EUR-alumni zijn verder erg tevreden over de opleiding die ze hebben gevolgd. 1 op de 2 geeft aan graag betrokken te blijven bij hun alma mater. Dat blijkt uit de meest recente Nationale Alumni Enquête (NAE), een landelijke enquête onder alle recent afgestudeerde masterstudenten aan Nederlandse universiteiten.

Uit de NAE komt naar voren dat net afgestudeerden van de Erasmus Universiteit een goede start maken op de arbeidsmarkt:

• maar liefst 96% vindt binnen anderhalf jaar na afstuderen een betaalde baan van meer dan 12 uur in de week. Het kostte afgestudeerden gemiddeld slechts twee maanden (2,2 versus landelijk 2,7) voordat zij aan hun eerste baan begonnen. Bijna de helft (49%) vond zelfs meteen na afstuderen een baan, tegen 41% landelijk;
  • 70% van de afgestudeerden met een betaalde baan komt terecht in een functie die verwant is aan de opleidingsrichting van de gevolgde studie;
  • 56% van de afgestudeerden met een betaalde baan heeft een functie in zowel de eigen opleidingsrichting als ook op academisch niveau
  • EURalumni verdienen gemiddeld meer dan wo-afgestudeerden landelijk

Tevredenheid

Aan de net afgestudeerden van de Erasmus Universiteit werd in de NAE tevens gevraagd naar hun mening over de opleiding die ze net hadden afgerond. De meerderheid van de afgestudeerden blijkt (zeer) tevreden over hun opleiding. 87% is (zeer) tevreden over de masteropleiding in het algemeen.

61% van de afgestudeerden vindt dat de opleiding in (zeer) sterke mate een goede basis biedt om te starten op de arbeidsmarkt (landelijk: 52%). Verder zegt maar liefst 81% van de EUR-alumni de gevolgde opleiding (zeker) aan te raden aan anderen.

Er is bovendien gevraagd naar de competenties die afgestudeerden hebben opgedaan op de universiteit. EUR-alumni scoren het hoogst op de competenties ‘in staat zelfstandig nieuwe kennis vergaren’ en ‘in staat met complexe materie om te gaan’.

Ten slotte wil ruim de helft van de alumni in meer of mindere mate betrokken blijven bij de universiteit. Dat varieert van het volgen van hun alma mater in de media tot het doen van donaties.

Over de NAE

De Nationale Alumni Enquête (voorheen: WO Monitor) is een landelijke enquête onder alle recent afgestudeerde master- en doctoraalstudenten aan de (bekostigde) Nederlandse universiteiten. De Erasmus Universiteit Rotterdam doet jaarlijks mee aan de NAE.

Afgestudeerden wordt gevraagd wat hun huidige arbeidsmarktpositie is en hoe ze terug kijken op de gevolgde opleiding. De resultaten worden gebruikt voor arbeidsmarktprognoses van het Research Centre for Education and the Labour Market (ROA) en voor studiekeuzevoorlichting aan studiekiezers (studiekeuze123.nl). De NAE wordt georganiseerd door de Vereniging van Universiteiten (VSNU). Aan deze meting namen 13 universiteiten deel. Voor de EUR bleven na opschoning uiteindelijk 1009 respondenten over die de vragenlijst volledig hebben ingevuld.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl

Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.