Bas Jacobs in BNR Economenpanel

Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, maakte deel uit van het BNR economenpanel met als thema prinsjesdag. Daarnaast schoven Arnoud Boot (hoogleraar ondernemingsfinanciering en financiële markten aan de UvA) en Rens van Tilburg (econoom en publicist bij het Sustainable Finance Lab van de Universiteit Utrecht) aan.

‘De centrale bank gaat waarschijnlijk in de komende jaren het monetaire beleid verkrappen. Het kwantitatieve verruimingsoperatie zal in de komende jaren vast worden teruggedraaid. Rentes zullen verhoogd worden. Dat zal, als er geen budgettair tegengas wordt gegeven, kunnen leiden tot een aanzienlijke vertraging in de eurozone. Daar moet je je, als beleidsmakers, op voorbereiden.’ aldus Jacobs. Daarnaast zorgen de lage rentes er volgens Jacobs voor dat overheidsinvesteringen in bijvoorbeeld onderwijs op dit moment rendabeler zijn.

Klik hier voor het volledige fragment van het economenpanel bij BNR Nieuwsradio, d.d. 19 september 2017.