CLI lanceert podcast over het gebruik van Edubadges in het onderwijs

Illustration of group of Erasmus University Rotterdam students for fundraising theme.
Students working in the Education Lab

Onderscheidend zijn door 20 edubadges (digitale certificaten) op je CV, is dat de toekomst? Of drijven we daarmee de prestatiegerichtheid te ver op? En hoe zorgen we dat alle edubadges dezelfde waarde hebben? Dit en meer komt aan bod in de eerste podcast van de CLI over Microcredentialing (het opknippen van onderwijs in kleinere eenheden dan diploma’s) en Edubadges, die sinds vandaag beschikbaar is op Spotify.

Eind 2020 is het Edubadges platform officieel gelanceerd door SURFnet. Nu de technische infrastructuur gereed is kan er nog concreter worden gekeken naar de implementatie en toegevoegde waarde van badges. Wat zijn edubadges precies en hoe kunnen ze in het onderwijs worden ingezet? Waar moeten we op letten als we met badges aan de slag willen gaan? Wat zijn bijvoorbeeld de risico’s, op gebied van kwaliteit en privacy?

Sasker Soontiens van Skill-Up bespreekt deze en andere vragen met Marijn van den Doel (Learning Innovation Consultant) en Sanne van der Meer (Functional Information Manager). De podcast is Nederlands gesproken en beschikbaar via Spotify hier. De volgende twee podcasts worden in de komende weken gepubliceerd.

De podcast is de eerste in een serie van drie podcasts, die dieper ingaan op een onderwerp dat ook aan bod komt tijdens de jaarlijkse Learning and Innovation bEURs van de Community for Learning and Innovation (CLI) van Erasmus Universiteit Rotterdam. Tijdens dit kennisevent, dat voor en door docenten en onderzoekers wordt georganiseerd, krijgen deelnemers een brede indruk van verschillende onderwijsinnovaties, onderzoek en projecten die dankzij steun en bemiddeling van het CLI worden gerealiseerd. De bEURs van 2021 vindt (digitaal) plaats op 13 oktober, en je kunt je hier nog voor aanmelden! Ga naar www.eur.nl/beurs om erbij te kunnen zijn.