Economische Faculteitsvereniging Rotterdam eerste CO2-neutrale studievereniging in Nederland

Overview campus

De Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR) heeft in het afgelopen jaar haar voetafdruk dusdanig verkleind en gecompenseerd, dat de vereniging nu volledig CO2-neutraal is. En daarmee is de primeur voor Rotterdam, want niet eerder in Nederland was er een studievereniging volledig CO2-neutraal. “Het voelt een beetje als een nu of nooit situatie, dus we hebben er alles aan gedaan om dit te verwezenlijken”, vertelt Matti Tielrooij, Sustainability, Inclusion en Diversity Officer bij EFR.

In 2021 organiseerde de EFR haar grootste event, de EFR Inspiration Days, geheel CO2-neutraal. Tegelijkertijd met het COP25 rapport kwam de realisatie dat CO2-neutrale events niet genoeg was. “Toen besloten we dat de gehele EFR CO2-neutraal moest worden, ook ons werk op kantoor en onze reizen”, aldus Tielrooij. “Door de huidige stand van zaken voelt het een beetje als een nu of nooit situatie. We wisten dat het mogelijk zou moeten zijn, dus hebben wij er alles aan gedaan om het te verwezenlijken.”

Treintrots en vegetarische events

De meeste winst wordt behaald door de trein of bus te pakken voor twee buitenlandse reizen van de vereniging, in plaats van het vliegtuig. Daarnaast is al het eten dat geserveerd wordt op evenementen nu standaard vegetarisch. Bij iedere nieuwe uitgave wordt standaard gekeken naar de impact op het milieu en wordt er gekozen voor de meest duurzame variant. Ook wordt er gelet op afval en recyclen: “verouderde goodies die we vroeger zouden weggooien, zijn nu naast kantoor uitgestald en voor iedereen gratis om mee te nemen.”

Ook uitstoot compenseren die je niet kunt terugbrengen

Wat was het lastigste om aan te pakken? Dat bleken de dingen waar je geen invloed op hebt: “Bijvoorbeeld de footprint van ons kantoor in G Building, dat is niet het meest moderne en zuinige gebouw. En soms was het ook lastig om de scope te bepalen. Compenseer je ook de lunches van bestuurders? Uiteindelijk doen we dat wel.” Alle uitstoot die EFR uiteindelijk niet kon terugbrengen is uitgerekend en gecompenseerd door investeringen in projecten. Zoals het conserveren van bossen in Brazilië en het aanleggen van kleinschalige windmolenparken in India.

Voorbeeld voor leden

Het was een flinke klus maar gelukkig kreeg EFR hulp van partner Deloitte: “Zonder hen had het een stuk lastiger geweest.” Het werk dat er nu in is gestopt betaalt zich de komende jaren uit: de volgende besturen zullen hieraan relatief weinig werk hebben. Tielrooij besluit: “Hoewel we beseffen dat dit geen volledige oplossing is voor de klimaatcrisis, willen we een voorbeeld geven aan onze leden en hen en andere verenigingen vooral inspireren en aanmoedigen om hun CO2-voetafdruk te verkleinen!”