Erasmus Data Collaboratory hub zorgt voor innovatie op het gebied van data en AI

Opening Erasmus Data Collaboratory Hub
Erasmus Data Collaboratory Hub is open
Arie Kers

Erasmus Data Collaboratory (EDC) is een inclusieve open leeromgeving voor data en AI bij Erasmus Universiteit Rotterdam. Hier kan iedereen samen denken, werken, leren en uitvinden op het gebied van data en AI. Op 29 oktober werd de EDC hub geopend door Ed Brinksma, voorzitter van ons College van Bestuur: "Dit is nog maar de eerste stap. Op het snijvlak van technologie, sociaaleconomische en medische wetenschappen zijn en kunnen we een grotere leider zijn. En door deze ruimte zal het alleen maar groeien."

De fysieke EDC hub heeft ruimte en faciliteiten voor hands-on action learning en onderzoek, experimenteren en valorisatie, en het faciliteert de complete data science cyclus, van data engineering tot data analyse en -visualisatie. De hub op de eerste verdieping van het Polak Building bestaat uit:

• een datalab, uitgerust met hoogwaardige werkstations met beeldschermen met hoge resolutie, die via snelle verbindingen verbonden zijn met een cloudinfrastructuur;
  • een visualisatieruimte, met geavanceerde digitale projectiefaciliteiten;
  • een met multimedia uitgeruste boardroom;
  • een goed uitgeruste project- en vergaderruimte, met creatieve en stimulerende hulpmiddelen ter ondersteuning van onderzoek en onderwijs.

Erasmus Data Collaboratory is opgericht door Erasmus Centre for Data Analytics (ECDA) in samenwerking met toonaangevende techbedrijven en start-ups. Studenten van o.a. de Erasmus Tech Community en Turing Students Rotterdam kunnen in de hub hun activiteiten plannen en uitvoeren. Maar de hub zal ook de plek zijn waar studenten van verschillende opleidingen en achtergronden kunnen werken met echte datasets en data analytics, AI en ML tools.

Opening Erasmus Data Collaboratory
Arie Kers

Creëren van positieve maatschappelijke impact

Erasmus Data Collaboratory heeft als doel om collectieve creativiteit te stimuleren om maatschappelijke impact te creëren. Samen werken we aan de energietransitie, veerkrachtige delta's, gezondheidssystemen, en aan het creëren van slimme en inclusieve steden. Deze vraagstukken zijn meestal complex en moeilijk op te lossen, en vragen om een creatieve, systemische en divergente aanpak. Verschillende partners in het ecosysteem van ECDA, zoals de gemeente Rotterdam, de provincie Zuid-Holland, het Havenbedrijf Rotterdam en NGO's, zullen maatschappelijke uitdagingen aandragen om aan te werken. Deze uitdagingen zullen worden gekoppeld aan pre- en post-ervaringsprogramma's van onze universiteit, om studenten een praktijkgerichte leerervaring te bieden.

Een knooppunt in de Convergence Alliance

De Erasmus Data Collaboratory hub wordt een van de belangrijke fysieke knooppunten in de Convergentie in AI, data & digitalisering. De urgente en complexe maatschappelijke uitdagingen van onze tijd vragen om het overschrijden van grenzen tussen instituten en disciplines om nieuwe perspectieven en oplossingen te creëren. Daarom bundelen TU Delft, Erasmus MC en Erasmus Universiteit Rotterdam hun krachten in de Convergence Alliance. Centraal staat de samenwerking tussen experts op het gebied van AI, data en digitalisering, en experts die AI toepassen in een ander wetenschappelijk domein.