Eredoctor Trisha Greenhalgh hamert op belang sociale wetenschap voor innovatie in de zorg

Consult op afstand bij huisarts, foto door Studio Oostrum/ANP
Trisha Greenhalgh working at her desk

Professor Trisha Greenhalgh krijgt een eredoctoraat voor haar onderzoek naar complexe innovaties in de zorg. Het doctoraat wordt uitgereikt in het kader van de 108e dies natalis van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) op maandag 8 november. Het thema dit jaar is Health, Technology & Society.

Trisha Greenhalgh is hoogleraar Primary Care Health Sciences aan de University van Oxford. Zij studeerde Medische, Sociale en Politieke Wetenschappen in Cambridge en Klinische Geneeskunde in Oxford. Greenhalgh promoveerde op diabeteszorg en is ook geschoold als huisarts. Dankzij haar praktijkervaring heeft haar onderzoek een sterke focus op het verbinden van de sociale en de medische wetenschap. Greenhalgh ontwikkelde een framework om complexere innovaties in de zorg te evalueren met het oog op duurzaam gebruik. Ervaringen van patiënten en zorgverleners nemen er een belangrijke plek in en het framework wordt veel gebruikt.

Sociale wetenschap cruciaal

Volgens erepromotor Roland Bal, professor Bestuur en beleid van de gezondheidszorg bij Erasmus School of Health Policy & Management (ESHPM), is het bijzonder relevant hoe Greenhalgh de sociale wetenschap weet te betrekken bij medische innovaties. Hij constateert dat veel innovaties die op de tekentafel worden uitgedacht, te weinig aan de maatschappelijke realiteit worden getoetst.  “Om vakgenoot Jan Cremer te citeren: ‘Het wordt pas simpel als je je realiseert dat het complex is’. Het onderzoek van Greenhalgh laat zien: een simpele vertaling naar de praktijk is het nooit. Dat werkt misschien voor pillen, maar bij organisatorische veranderingen werkt dat slecht.”

Onverwachte uitwerking eHealth

Iets wat je bijvoorbeeld terugziet bij eHealth oplossingen, waarbij ook goed geluisterd moet worden naar de praktijkervaringen van patiënten en zorgprofessionals. De erepromotor geeft als voorbeeld de monitoring van hartpatiënten op afstand. Mensen die een kastje dragen bleken angstiger te worden van iedere verandering en namen vaker contact op met zorgmedewerkers. “De zorg wordt in dit geval niet beter en ook niet goedkoper. Voor die sociale component en die achterliggende verhalen vraagt Greenhalgh consequent aandacht”, verklaart hij.

Roland Bal

Komt op voor zorgprofessionals

Naast haar werk als arts en onderzoeker neemt Greenhalgh zitting in verschillende medische adviesraden zowel binnen het Verenigd Koninkrijk als in de World Health Organisation (WHO). Tijdens de coronapandemie maakte ze zich hard voor het gebruik van mondkapjes en sprak ze openlijk haar bedenkingen uit over Freedom Day, toen in het Verenigd Koningrijk ondanks hoge besmettingscijfers vrijwel alle coronamaatregelen werden opgeheven.

Hierbij komt ze altijd op voor de belangen van zorgmedewerkers, die door de pandemie meer onder druk zijn komen te staan. Bal: “Ze personifieert de belangrijke rol van zorgonderzoekers en professionals in het maatschappelijke debat. Dat maakt haar ook tot voorbeeld voor studenten en onderzoekers in de medische wereld.”

108e dies natalis

Het eredoctoraat wordt op maandag 8 november 2021 uitgereikt tijdens de 108e dies natalis van Erasmus Universiteit Rotterdam. De ceremonie staat in het teken van Health Technology & Society.

Meld je aan voor de dies natalis

Promotor
Professor Trisha Greenhalgh