Filmtoerisme: zo maak je verhalen echt

De belangrijkste motivatie voor een filmtoerist om een plek die bekend is uit een film te bezoeken, is hun passie voor een bepaald verhaal. Dat stelt Abby Waysdorf in haar proefschrift over filmtoerisme. Ze onderzocht hoe fans toeristische bestemmingen, die bekend zijn van tv of films, ervaren. Op donderdag 9 november 2017 verdedigt Waysdorf haar proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Het bezoeken van plaatsen die bekend zijn van film of televisie neemt steeds meer toe en wordt steeds zichtbaarder. Een filmgerelateerde locatie kan op een gegeven moment als een ‘thuis’ gaan voelen voor fans. Het wordt een bekende en geliefde plek voor fans om regelmatig samen te komen, hun vrienden te zien en uitdrukking te geven aan hun ‘fandom’.

In haar proefschrift onderzoekt Waysdorf drie cases studies. De eerste, toerisme gelinkt aan Game of Thrones in Dubrovnik en Noord-Ierland, zet de toon voor het onderzoek, waarin ze de drie manieren van ‘imaginative experience’ van filmtoerisme onderscheidt: een plek verbeelden als de fictieve plek (hyperdiegetic), verbeelden hoe het ter plekke is gefilmd (productie) en de daadwerkelijke plek (historisch).

Daarna richt ze zich op The Wizarding World of Harry Potter, onderdeel van het pretpark Universal Studios in Orlando, waar ze onderzoekt hoe fanervaringen werken in een nagebootste omgeving in tegenstelling tot ‘echte’ filmlocaties. Ze laat zien hoe fans WWOP zien als een bewerking van het Harry Potter-universum naar een pretpark en ermee omgaan als een hoogkwalitatief kunstwerk dat hen in staat stelt een band met de wereld van het verhaal te hebben.

Tenslotte gaat ze naar de filmlocatie van cultklassieker The Prisoner, in Portmeirion, waar fans sinds de jaren 60 geregeld op bezoek komen. Hier laat Waysdorf zien hoe een plek een ‘thuis’ kan zijn voor een fandom, een plek waar fans kunnen terugkeren om jaren later met hun fandom in contact te blijven.

Waysdorf hield interviews, participerende observaties op locatie en online tekstanalyse. Ze laat zien hoe de denkbeeldige ervaring van deze plekken een persoonlijke, fysieke ontmoeting met alle aspecten van de tekst creëert. En hoe deze omgevingen ‘places of fandom’ worden, die de moderne fanervaring op bepaalde manieren structuur geeft. Met haar werk presenteert ze een nieuwe manier om onze relatie met media, denkbeeldige wereld en de fysieke ruimte te begrijpen.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl