'Het aandeel van mensen met een flexibele baan of een zzp-constructie is enorm aan het toenemen´

'Het aandeel van mensen met een flexibele baan of een zzp

Tijdens het KVS Miljoenennotagesprek 2017 op 19 september bespraken drie topeconomen de economische stand van het land, gevolgd door een voorschot op de economische agenda voor het komende kabinet. Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics en voorzitter van de KVS, nam deel aan het gesprek.

Ook aan tafel zaten Marike Blom (Hoofdeconoom ING) en prof. dr. Pieter Gautier (hoogleraar arbeidsmarkteconomie Vrije Universiteit).

‘In de periode van de afgelopen negen jaar zijn er ruim een half miljoen flexibele banen en ruim 250.000 zzp’ers bijgekomen en zijn bijna 550.000 vaste banen verdwenen. Dat is een majeure omwenteling van de Nederlandse arbeidsmarkt. Je ziet dat het aandeel van mensen met een flexibele baan of een zzp-constructie enorm aan het toenemen is. Dat zet de arbeidsmarkt volledige op zijn kop. Na het zien van deze cijfers realiseer ik me pas hoe heftig dit is en hoe weinig de plannen van Asscher hebben geholpen om mensen van flexwerk naar een vaste baan te helpen.’ Aldus Jacobs.

Klik hier voor de hele uitzending van het KVS Miljoenennotagesprek (de Balie), d.d. 19 september 2017