Het is trappen en gaan!

Hora Est! William Kobossen

William Kobossen volgde in 2016-2017 het Hora-Est! Leren promoveren programma van Erasmus Academie. Het stimuleerde hem om ook daadwerkelijk voor een PhD te gaan. Inmiddels heeft hij een promotor. Hij deelt zijn ervaringen. “Doe onderzoek naar je verwondering, daar ligt je kracht!”

“Ik had al langer de wens om te promoveren en was in eerste instantie vooral geïnteresseerd in het Angelsaksische model. Ik had het idee dat promoveren in Nederland sterk afhankelijk was van je netwerk. Uiteindelijk bracht mijn zoektocht op internet mij bij het Hora Est programma van Erasmus Academie. Na een inhoudelijk en enthousiasmerend gesprek met kerndocent Dr. Frits van Engeldorp Gastelaars, waarin hij uitlegde hoe ik ook in Nederland de gewilde promotieplek kon bemachtigen, besloot ik mij in te schrijven voor Hora Est!”

Credibility
Momenteel werkt William als technisch manager bij Boskalis. Zijn promotievoorstel heeft betrekking op sociale innovatie in de bouwsector. “In de bouw worden teams vaak pragmatisch samengesteld op basis van beschikbaarheid, ik ben erg benieuwd hoe de compositie van een team van invloed is op de prestatie.”

Er zijn twee belangrijke drijfveren voor William om te promoveren. “In de eerste plaats wil ik graag een voorbeeld zijn voor mijn dochter. Daarnaast hoop ik mijn carrière voort te zetten in Curaçao of Suriname. Een PhD titel helpt daar absoluut bij. Het genereert credibility en vergroot de kansen om mijn kennis in het buitenland in te zetten.”

Rotterdamse aanpak
William is erg te spreken over de Rotterdamse aanpak van het programma. “Het is trappen en gaan! Je wordt gedwongen je focus te bepalen en je onderzoek af te bakenen. Je moet jezelf niet alleen vragen stellen als waar heb ik wat aan, maar ook waar heeft de sector wat aan? Het is een intensief programma, waarin je in een korte periode veel leert én toe werkt naar een concreet resultaat: jouw eigen voorstel voor een promotieonderzoek.

William noemt de inzet van de docenten een groot pluspunt. “Ze zijn door hun jarenlange ervaring gepokt en gemazeld. Ze nemen voor iedere cursist echt de tijd.” Ook de interactie met medecursisten heeft de promovendus in spé als waardevol ervaren. “Ik ben zelf nogal geneigd om recht op mijn doel af te gaan. Het sparren met andere cursisten was erg zinvol, omdat zij mij wezen op het bredere plaatje en leerden mij te kijken wat er links en rechts gebeurd. Na het volgen van het Hora-Est programma weet je bovendien of een promotietraject iets voor je is”, aldus William.

De verwondering telt
Hij wil absoluut verder. Zelf initiatief nemen is hierbij cruciaal. Dat geldt bijvoorbeeld voor het vinden van een promotor. William: “Ik had zelf van te voren al contact gezocht met een professor van de Open Universiteit, omdat deze instelling koploper is op het gebied van afstandsonderwijs. Nadat ik Hora Est heb afgerond heb ik mijn onderzoeksvoorstel naar hen toegestuurd.

Inmiddels heeft William een promotor gevonden. Hij hoopt binnen vijf jaar te promoveren. “Het is gelukkig niet nodig om een heel boekwerk te schrijven. Ik ga promoveren aan de hand van drie open access artikelen, één publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift en één presentatie op een conferentie dus ik acht die vier à vijf jaar zeker haalbaar.”

William’s advies aan toekomstige deelnemers aan Hora Est is om te starten vanuit de eigen passie en drive: “Doe onderzoek naar je verwondering, daar ligt je kracht!” 

 

Meer informatie

De nieuwe editie van Hora Est! Leren promoveren start op vrijdag 24 november en bestaat uit vijf bijeenkomsten. Meer informatie is te vinden op www.erasmusacademie.nl/hora-est