Current facets (Pre-Master)

Hoogleraar prijst nieuwe UB-modules Information Skills aan bij docenten

Hoogleraar prijst nieuwe UB-modules Information Skills aan

In een korte video legt professor Rolf Zwaan uit hoe studenten kunnen profiteren van korte uitleg, video’s en oefeningen bij iedere fase van hun wetenschappelijke literatuuronderzoek. Aan de hand van voorbeelden benadrukt hij het toenemende belang van informatievaardigheden voor studenten én docenten.

Een van de highlights in de video is zijn constatering dat zowel de docent als de student van nu al weet hoe gemakkelijk het is om publicaties te vinden, maar dat een zoekactie in Google nog altijd een stortvloed aan informatie oplevert. Veel daarvan is niet relevant voor het onderzoeksonderwerp. Een student heeft een efficiëntere manier nodig om betrouwbare wetenschappelijke informatie te vinden. Bibliotheekbronnen spelen hierbij een belangrijke rol.

Ten eerste, vindt Zwaan, leidt efficiënt literatuuronderzoek tot beter onderbouwde papers en dus een beter product. Ten tweede bespaart het studenten tijd, omdat zij minder hoeven te schiften tussen relevante en minder relevante bronnen en bronnen van hoge en lage kwaliteit. En ten derde scheelt het ook docenten tijd; zij hoeven minder commentaar te leveren op de kwaliteit van de gebruikte bronnen.

Bekijk vooral de video voor het complete verhaal van Rolf Zwaan (Prof. of Biological and Cognitive Psychology / Institute of Psychology) op onze Training & Support Portal.

Ook interessant: de blogpost over de beweegredenen om de video te maken en de totstandkoming ervan.