Informatie over het coronavirus (SARS-CoV-2) en reizen van studenten/medewerkers

Thermometer

Bekijk alle recente informatie in het Corona-dossier

In Nederland zijn inmiddels meerdere besmettingen met het nieuwe coronavirus (SARS-CoV-2). De ziekte die door SARS-CoV-2 wordt veroorzaakt, heet COVID-19. De Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) volgt de aanbevelingen op van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

Advies en monitoring

De EUR volgt de ontwikkelingen op de voet en volgt alle maatregelen die zijn gecommuniceerd door het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Daarnaast is de EUR in contact met de een eigen Arbodienst die goed is aangesloten op nationale en internationale ontwikkelingen. De meest actuele informatie over het nieuwe coronavirus lees je op de website van het RIVM. Het RIVM monitort de situatie in Nederland en geeft adviezen via https://www.rivm.nl/coronavirus. De EUR houdt die adviezen samen met andere Nederlandse universiteiten nauwlettend in de gaten. Lees meer over de maatregelen en richtlijnen van EUR in het Corona-dossier.

Reisadvies studenten en medewerkers

In een aantal gebieden in de wereld worden door overheden maatregelen getroffen om een uitbraak van de ziekte onder controle te houden. Het aantal gebieden neemt dagelijks toe. De Erasmus Universiteit Rotterdam monitort actief welke gebieden dit zijn. Hoewel het reisbeleid voor zowel studenten als medewerkers principieel ongewijzigd blijft, is er meer aandacht voor de actuele risico’s. Iedereen die naar het buitenland wil reizen, adviseren we het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken goed in de gaten te houden via: https://www.nederlandwereldwijd.nl/landen/china/reizen/reisadvies.

Voor studenten houdt dit in: zoals altijd al het geval is mag je niet reizen naar een gebied dat in het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken is aangemerkt als oranje of rood. Als je al in oranje of rood gebied bent, dan overleg je met je universitaire contactpersoon hoe je veilig terug kunt komen. Als je als student op reis zou gaan naar een groen of geel gebied, maar er is in dat gebied sprake van Coronabesmettingen, kun je je reis heroverwegen.

Voor medewerkers houdt dit in: dat het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken mede bepaalt op welk niveau toestemming gegeven moet worden om te reizen. Degene die afweegt of toestemming gegeven wordt (leidinggevende), kan in overleg met CvB afwijken van het reisadvies.

Ben je in een gebied waar besmettingen zijn? Neem de op deze pagina genoemde voorzorgsmaatregelen in acht. Kom je terug uit zo’n gebied? Meld je dan uitsluitend telefonisch bij de huisarts als je koorts hebt mét luchtwegklachten (hoesten of kortademigheid). Als je deze symptomen hebt, kun je overigens ook griep hebben. Zie voor uitgebreide adviezen de RIVM-pagina.

Voorzorgsmaatregelen

De Erasmus Universiteit adviseert om alledaagse preventieve maatregelen uit te voeren om verspreiding van respiratoire virussen (virussen die infecties veroorzaken aan de luchtwegen) te helpen voorkomen. Deze maatregelen zijn:

• Was je handen regelmatig met water en zeep. In deze instructievideo van het RIVM wordt uitgelegd hoe je het beste je handen kunt wassen;
  • Bedek je mond en neus met een tissue, zakdoek of mouw bij hoesten of niezen (niet met je handen);
  • Was of desinfecteer je handen na hoesten of niezen;
  • Gebruik een handdesinfecterend middel op alcoholbasis als water en zeep niet beschikbaar zijn.
  • Blijf binnen als je ziek bent.

Als je in de afgelopen 14 dagen in een gebied bent geweest met besmettingen of je bent in aanraking geweest met een bewezen COVID-19-patiënt en je voelt je ziek met koorts, hoesten of ademhalingsproblemen, dan is het advies:

• Blijf thuis, reis niet als je ziek bent.
  • Zoek medische hulp. Voordat je naar een dokterspraktijk of meldkamer gaat, bel van tevoren en vertel over je recente reis en uw symptomen.
  • Vermijd contact met anderen.
  • Bedek je mond en neus met een tissue of mouw (niet je handen) bij hoesten of niezen.
  • Was je handen na niezen of hoesten.

Meer informatie van het RIVM.

Voor meer informatie

Medewerkers en leidinggevenden kunnen voor advies contact opnemen met de HR Corona Helpdesk: T: +31( 0)10 408 11 59 E hr.international@eur.nl

Studenten kunnen voor advies contact opnemen met de Servicedesk via T : (010) 408 88 80 (optie 1) of  contactformulier NL of contactformulier ENG.

Bij noodgevallen

Calamiteiten:T 010 408 11 00

Internationale noodgevallen medewerkers en studenten: +31 (0)6 408 47 882

Relevante telefoonnummers voor meer informatie