Laat je stem horen

Ben je wel eens ontevreden over je studie of de universiteit? Of had je ooit een geniaal plan  over hoe iets nóg beter had gekund? Grote kans van wel, want niets kan helemaal perfect zijn, ook onze universiteit niet! Er zijn talloze manieren waarop jij als student in zo’n situatie je stem kunt laten horen. Of het nu een klein of groot idee gaat en/of je eenmalig je mening wil uiten of juist frequenter, het kan allemaal. Hoe precies hebben wij voor je op een rijtje gezet.

Universiteits- of faculteitsraad

De universiteitsraad (U-raad), waar studenten en medewerkers in zitten, heeft instemmings- en adviesrecht op tal van terreinen. In de vergaderingen spreken de leden met medewerkers en studenten over opleidingen, studentenvoorzieningen, onderzoek, de begroting en reorganisatieplannen. De U-raad doet dit natuurlijk op centraal niveau, maar de faculteitsraden hebben een vrij vergelijkbare rol op facultair niveau.

Tot en met 5 maart 12:00 kun je jezelf nog verkiesbaar stellen voor een van de raden via de mail die je ontvangen hebt. Geen zin om een van de zetels in te nemen? Dan kun je natuurlijk ook gewoon stemmen op je favoriete kandidaat tussen 17 en 24 april!

Opleidingscommissie

Ben je meer geïnteresseerd in de kwaliteit van je studie in plaats van universiteitsbrede zaken? Overweeg dan eens om je aan te sluiten bij de opleidingscommissie van jouw studie. Deze commissie beoordeelt de onderwijs- en examenregelingen en geeft advies om het onderwijs te verbeteren.

Erasmus Involved

Zou je graag meewerken aan een duurzame campus? Dan kun je lid worden van Erasmus Involved. Of neem alvast een kijkje tijdens een van hun activiteiten, zoals de maandelijkse vegan kookworkshop in het Erasmus Food Lab.

Diversity & Inclusion Office

Heb je ervaringen met racisme, seksisme of ander ongepast gedrag, dan kun je dit melden bij het Diversity & Inclusion Office. Zij organiseren ook verschillende evenementen om de dialoog over diversiteit en inclusie te stimuleren.

Zo vond 19 februari bijvoorbeeld de Student-Docent dag plaats. Na een openingslezing over diversiteit en het belang daarvan, konden deelnemende studenten en docenten verschillende workshops volgen. Uiteindelijk werden alle ideeën omgezet naar nieuwe actiepunten om de Erasmus Universiteit Rotterdam zo inclusief mogelijk te maken. Als je deelneemt aan dit soort activiteiten, wordt jouw mening dus meteen meegenomen in het beleid!

Students for Students (S4S)

Toen in 2015 de basisbeurs voor studenten werd afgeschaft kwam er natuurlijk meer geld vrij voor het onderwijs. Een deel hiervan gaat naar de universiteiten met als doel: onderwijsverbetering. De universiteit heeft daarom Students for Students in het leven geroepen, een project waarbij studenten kunnen bijdragen aan verbeteringen die zij zelf graag zouden willen zien. S4S kan je advies, praktische ondersteuning (in de vorm van locaties voor evenementen of andere faciliteiten) en financiële ondersteuning bieden als je een idee hebt om medestudenten kennis en/of skills kan bieden die niet aan bod komen in een regulier curriculum.