Lizzy Boonen winnaar FAME Athena Award

Lizzy Boonen, HR beleidsmedewerker van het Erasmus MC, is winnaar van de FAME Athena Award 2018. Deze prijs is voor een medewerker van de Erasmus Universiteit Rotterdam die zich uitzonderlijk inzet voor vrouwelijk talent. Volgens de jury van de FAME Athena Award is Lizzy Boonen een rolmodel, ambassadeur en inspirator op het gebied van talentontwikkeling en diversiteit. Ze krijgt de prijs tijdens de 105e dies natalis op donderdag 8 november 2018.

Female Talent Class

Volgens de jury heeft Lizzy Boonen binnen het Erasmus MC met passie en enthousiasme de ‘Female Talent Class’ (FTC) opgezet. Dit is een programma voor getalenteerde, jonge vrouwelijke onderzoekers en artsen in opleiding die recent zijn gepromoveerd of zich in de laatste fase van hun promotie bevinden. Daarnaast draagt Boonen ook bij aan ‘VENA’ (Vrouwen binnen Erasmus MC Netwerk voor Academici).

Rolmodel

Maar liefst vijftien medewerkers van het Erasmus MC hebben hun waardering voor Lizzy’s werk uitgesproken in de nominatie. “Mede hierdoor is de jury van mening dat Lizzy als rolmodel acteert, dat zij een substantiele bijdrage levert aan de strategische doelstellingen op het gebied van talentontwikkeling en diversiteit binnen de EUR en dat zij het daarom verdient om als waar ambassadeur en inspiratie voor veel vrouwen en mannen de FAME Athena Award 2018 te ontvangen”, aldus de jury.

Enthousiast en met passie

De jury stelt verder dat de manier waarop zij dit allemaal heeft bereikt veel lof verdient: “Lizzy Boonen gebruikt de persoonlijke benadering richting haar collega’s om bij hen vol enthousiasme en passie het diversiteitsonderwerp over te brengen en te agenderen. Ze heeft structureel een bijdrage geleverd om het vrouwelijk talent in de organisatie al in een vroeg stadium te herkennen en te stimuleren.”

Dies natalis

Lizzy Boonen ontvangt de Athena Award - een op maat gemaakt schilderij van kunstenares Sofja Wolsky en een oorkonde getekend door de rector magnificus en de FAME voorzitter - tijdens de 105e dies natalis op 8 november. Chief Diversity Officer prof. dr. Semiha Denktaş en rector magnificus prof. dr. Rutger Engels reiken de prijs uit. De dies natalis is onderdeel van de viering van het 21e lustrum.

Over de FAME Athena Award

De Erasmus Universiteit Rotterdam en het Female Academics Moving toward Equity (FAME) netwerk streven naar een evenredige vertegenwoordiging van vrouwelijke medewerkers. Met de Athena Award (voorheen ENVH Athena Prijs) vraagt FAME aandacht voor medewerkers die zich uitzonderlijk inzetten voor vrouwelijk talent - en daarmee een voorbeeld zijn voor collega’s. Eerdere winnaars van de Athena Award zijn prof. dr. Maria Grever (2015), Saskia Krijger (2016) en prof. dr. Werner Brouwer (2017).

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl