Nieuwe promotieplekken en UD-posities bij de ESHCC

Het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens heeft een subsidie toegewezen aan de ESHCC. De faculteit kan hierdoor vier promovendi en drie universitair docenten aannemen. De universitair docenten zullen werken aan onderzoek binnen de thema's van het Vital Cities and Citizens-project, dat in september 2017 van start gaat. De promovendi zullen hun onderzoek ook binnen het kader van dit project uitvoeren. De werving zal starten in de tweede helft van juni, via Academic Transfer en andere relevante academische vacaturesites.

Universitair docenten

De drie universitair docenten zullen werken in de velden Historical Culture, Culture and Place in Globalizing Urban Environments en Media and Creative Industries. Ze zullen respectievelijk behoren tot de afdeling Geschiedenis, Cultuurwetenschappen en Media & Communicatie.

Promovendi

De promovendi zullen werken aan de volgende onderzoeksprojecten:

• Performing urban pasts: Historical reenactments with sensitive heritage (projectleider prof. dr. Maria Grever)
  • Sport in the city: Football fandoms in Rotterdam, Calcutta and Bangkok (projectleider dr. Gijsbert Oonk)
  • Imagining the city: Mobilities of belonging in a globalized world (2 PhD-projecten; projectleider prof. dr. Stijn Reijnders)
  • Aesthetic dispositions of audiences (projectleider prof. dr. Koen van Eijck)
  • Urban media engagement (projectleider prof. dr. Jeroen Jansz)
  • Cultural literacy in everyday urban life (projectleider prof. dr. Susanne Janssen)
  • The impact of cultural diversity on urban cultural organizations (projectleider prof. dr. Susanne Janssen)

Bij elk promotie-onderzoek zal er samenwerking zijn met ESHCC-onderzoekers van andere afdelingen, met diverse disciplinaire achtergronden. Ook zullen de promovendi samenwerken met onderzoekers van de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW) en/of het Institute for Social Studies (ISS). ESHCC-onderzoekers zullen ook deelenemen in diverse projecten die worden geleid door wetenschappers van FSW en ISS.

Vital Cities and Citizens

De missie van het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens is tweeledig. Het is doel is:

1. om het begrip te vergroten van de wijze waarop sociale en culturele transformaties het stadsleven beïnvloeden - en
  2. daardoor steden helpen te bloeien en laten fungeren als plaatsen van inclusie, tolerantie en cohesie en zo de aspiraties van haar diverse inwoners te vertegenwoordigen.

Het Erasmus Initiative Vital Cities and Citizens is een samenwerking tussen de Faculteit der Sociale Wetenschappen (FSW, coördinator), de Erasmus School of History, Culture and Communication (ESHCC),en het International Institute of Social Studies (ISS).

Erasmus Initiatives

In november 2016 heeft de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR) drie Erasmus Initiatives gelanceerd om excellent academisch onderzoek en multidisciplinaire samenwerkingen te stimuleren. De drie Erasmus Initiatives zijn:

• Erasmus Initiative ‘Smarter Choices for Better Health’
  • Erasmus Initiative ‘Dynamics of Inclusive Prosperity’
  • Erasmus Initiative ‘Vital Cities and Citizens’

Alle faculteiten worden gerepresenteerd in een van de drie Initiatives, die op hun beurt weer de basis vormen voor de nieuwe strategie van de EUR (2018+).

Meer informatie over de missie en de thematische focus van de Vital Cities and Citizens Initiatives vindt u hier.