Opening Academisch Jaar 2019-2020: Creëren van positieve maatschappelijke impact

Maatschappelijke betrokken, wereldburger, verbindend, ondernemend en open van geest. Dat zijn de kernwaarden voor de Strategie 2024 van de Erasmus Universiteit: creëren van positieve maatschappelijke impact op de ‘Erasmian way’, als kenniscentrum midden in de maatschappij. Collegevoorzitter Kristel Baele presenteerde de strategie tijdens de Opening Academisch Jaar. Ook werd stilgestaan bij studentenwelzijn en er werden diverse academische prijzen uitgereikt, onder meer door Burgemeester Aboutaleb. De presentatie was in handen van de talentvolle student hosts Charlotte en Tal.

Creëren van positieve maatschappelijke impact
Kristel Baele trapte de opening af met de strategie 2024 ‘in a nutshell’. Op 'The Erasmian way', conform het nalatenschap van onze naamgever Erasmus. Zo wil de universiteit haar studenten opleiden tot maatschappelijk betrokken denkers. Erasmians die als leiders de vraagstukken van morgen gaan oplossen. Daarom zijn maatschappelijke uitdagingen, zoals klimaatverandering, energietransitie en urbanisatie, steeds belangrijker in het onderwijs. Verder benadrukte Baele het belang van ‘One university, One community, One goal!’

Gastspreker: Donna L. Dickenson
Filosoof en emeritus hoogleraar medische ethiek en geesteswetenschappen aan de universiteit van Londen prof. Donna L. Dickenson stond in haar toespraak stil bij de controverse van erfelijke gen bewerking. Wat telt wel als positieve maatschappelijke impact en wat niet? Zo benoemde ze de ontwikkelingen van nieuwe biotechnologie, die volgens haar zowel als onze grootste hoop als onze grootste angst gezien kan worden.

Academische prijzenregen
De uitreiking van de academische prijzen was in handen van rector magnificus Rutger Engels. Samen met de student hosts reikte hij onderstaande prijzen uit:
•    Onderwijsprijs: Prof.dr. Han Smit, hoogleraar Corporate Finance.
•    Prof. Bruinsprijs: Studente Maeve van den Aakster, onderzoeksmaster Infection & Immunity.
•    Onderzoeksprijs: Dr. Carlos Riumallo Herl, universitair docent aan Erasmus School of Economics.
•    Pof. H.W. Lambersprijs: Silvan Licher, cum laude afsgestudeerd Masteropleiding Klinische Epidemiologie.
•    Rotterdamse Scriptieprijs: Bestuurskundige Myrthe van Delden.
Deze prijs werd uitgereikt door Burgemeester Aboutaleb. Van Delden deed onderzoek naar een aanpak tegen de ondermijnende criminaliteit op Rotterdam Zuid. De jury prijst de scriptie om zijn wetenschappelijke kwaliteit, originaliteit en relevantie voor de stad Rotterdam.

Student in the Spotlight
De ‘Student in the Spotlight’ was dit jaar gericht op Ruud Verbraak met zijn project ‘Grote Kleine Denkers’. Getriggerd door de vraag ‘Wat denk jij?’ startte hij dit project waarmee hij filosofeert met basisschool kinderen. Hij werd hierin aangevuld door Rowan Huijgen van het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit, die programma’s ontwikkelt voor basisscholen en middelbare scholieren, want, ‘science is cool!'

Studentenwelzijn
Tot slot luidde Rutger Engels het academische jaar officieel in met een speech over studentenwelzijn. Een onderwerp dat hem als rector en professor in de psychologie aan het hart gaat. Uit onderzoek van de Wereldgezondheidsorganisatie heeft 20 procent van de studenten een psychische aandoening. Enkele voorbeelden zijn stemmingswisselingen, angstgevoelens, burn-out symptomen en verslavingen. En dat is volgens zeggen van de rector ‘zorgelijk’ en ‘het onderwerp krijgt zijn volle aandacht de komende tijd’.

Aftermovie Opening Academisch Jaar 2019-2020

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam +31 10 4081216 of press@eur.nl
Meer nieuws ontvangen? Schrijf je in voor de Erasmus Nieuwsbrief.

Klik hier voor foto's van de ceremonie.