Prinsjesdag en het begrotingsbeleid

Bas Jacobs, hoogleraar openbare financiën en economisch beleid aan Erasmus School of Economics, levert samen met Pieter Gautier (hoogleraar economie aan de Vrije Universiteit Amsterdam) en Sandra Phlippen (chef economie bij het Algemeen Dagblad) een stevige inhoudelijke bijdrage aan het BNR Nieuwsradio Begrotingsdebat dat vrijdag plaatsvond in de lobby van het Rotterdam Marriott Hotel. Daarnaast is hij door diverse media waaronder de Telegraaf, Het Financieele Dagblad en BNR Nieuwsradio geïnterviewd over Prinsjesdag.

Jacobs zegt het volgende over het begrotingsplan in een interview met BNR Nieuwsradio: 'Opvallend is dat de regering op allerlei terreinen waar ze toch heel hard heeft ingegrepen, nu wat douceurtjes uitdeelt om de oppositie de wind uit de zeilen te nemen.'

In een interview met Het Financieele Dagblad, d.d. 19 september 2016 gaat Jacobs hier verder op in: “Nog steeds is Den Haag het spoor bijster als het gaat om het terugvinden van het groeipad. Waar het op neerkwam, is dat je de economie enkele tientallen miljarden armer maakt om een paar honderd miljoen rentelasten te besparen. Ik kan er echt niet bij.”

Premier Rutte verwerpt de kritiek dat kabinet economie kapot heeft bezuinigd. Een minder zuinig beleid zou rampzalig zijn geweest, aldus de premier in Het Financieele Dagblad.

Klik hier om te luisteren naar het begrotingsdebat op BNR Nieuwsradio, d.d. 16 september 2016.
Klik hier om het volledige artikel te lezen in de Telegraaf, d.d. 17 september 2016.
Klik hier om het Prinsjesdaggesprek te bekijken op debalie.nl, d.d. 20 september 2016.
Klik hier om het volledige fragment te beluisteren op BNR Nieuwsradio, d.d. 20 september 2016.
Klik hier om het volledige fragment te beluisteren op RTV Rijnmond, d.d. 21 september 2016.
Klik hier om de column van Bas Jacobs te lezen op de website van Follow The Money, d.d. 22 september 2016.
Klik hier om het dubbelinterview met Bas Jacobs en Roel Beetsma te lezen in het NRC Handelsblad, d.d. 23 september 2016.

Zie hieronder voor de twee artikelen 'Minister Dijsselbloem is de erfgenaam van Colijn' en 'Rutte op de Bres voor zijn Erfenis' zoals verschenen in het Financieele Dagblad op 19 en 21 september 2016.