Professor Dani Rodrik ontvangt een eredoctoraat van Erasmus Universiteit Rotterdam

Dani Rodrik
Barry Hetherington

Prof. dr. Dani Rodrik (Harvard University) krijgt op onze 106e dies natalis op vrijdag 8 november een eredoctoraat van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Hij is voorgedragen door het International Institute of Social Studies vanwege zijn vele prestaties op het gebied van development economics.

De Ford Foundation Professor of International Political Economy heeft veel gepubliceerd over ontwikkelingseconomie, internationale economie en politieke economie. Op dit moment richt zijn onderzoek op werkgelegenheid en economische groei, zowel in ontwikkelingslanden als in landen met hoog ontwikkelde economieën.

Erepromotor professor Mansoob Murshed: “Dani Rodrik is niet alleen een ontwikkelingseconoom bij uitstek, maar zijn werk, overtuigingen en houding passen sterk bij de onorthodoxe school van ontwikkelingseconomie, die in het International Institute of Social Studies een lange traditie kent.”

Scepsis

Dani Rodrik was een van de eerste critici van de ‘Washington Consensus’, de voorloper van wat tegenwoordig het neoliberalisme wordt genoemd. Zijn scepsis richtte zich vooral op de simplistische standaardbenaderingen (‘one size fits all’) voor economische hervormingen, waarvan nu bekend is dat deze hebben bijgedragen aan een stijgende ongelijkheid en armoede. Verder was hij ook sceptisch over de heersende opvatting dat economieën simpelweg sneller groeien als ze open staan voor internationale handel. Hij is van mening dat economische groeispurten complexere oorzaken hebben.

Open economieën en een grotere overheid

Op dit moment is professor Rodrik de gekozen voorzitter van de International Economic Association. Zijn nieuwste boek is “Straight Talk on Trade: Ideas for a Sane World Economy” (2017).  “De laatste tijd is hij als een van de weinigen van mening dat economische wonderen, zoals de Chinese economische groei en voorbeelden uit het verleden, minder waarschijnlijk worden, omdat concurrentie tussen fabrikanten nu door kortstondigheid wordt getypeerd”, zegt professor Murshed. “Tot slot verrichtte Rodrik ook baanbrekend werk door te wijzen op het belang van sociale bescherming om de effecten van globalisering op de maatschappij te temperen, en waarom dat betekent dat meer open economieën een grotere overheid nodig hebben.”

Professor Dani Rodrik ontvangt een eredoctoraat uit handen van erepromotor professor Mansoob Murshed en professor Peter van Bergeijk van het International Institute of Social Studies.

Meer informatie en aanmelden voor de 106e dies natalis Erasmus Universiteit Rotterdam

Press Office Erasmus University Rotterdam, T (+31) 10 408 1216 E press@eur.nl.