Promovendus sociologie Irene van Oorschot nieuw gezicht in Faces of Science KNAW

Promovendus sociologie Irene van Oorschot nieuw gezicht in

Socioloog en promovenda Irene van Oorschot van de Erasmus Universiteit Rotterdam is een van de nieuwe Faces of Science. Op Faces of Science berichten jonge wetenschappers die bezig zijn met hun promotieonderzoek over hun leven, onderzoek en passies. Initiatiefnemers KNAW en De Jonge Akademie willen met dit project de jonge wetenschappers in de schijnwerpers zetten en studenten en leerlingen uit 5 en 6 vwo een realistisch inkijkje geven in het leven van een wetenschapper.

De website Faces of Science bestaat sinds afgelopen zomer. Er doen nu zesentwintig jonge wetenschappers aan mee en de komende maanden komen daar telkens drie nieuwe Faces of Science bij.

De jonge onderzoekers laten zien wat de dagelijkse praktijk is van het werken in de wetenschap en waar ze mee te maken krijgen. We gaan deze ‘gezichten van de wetenschap’ langere tijd volgen. Via filmpjes, blogs, artikelen en nog veel meer kan de bezoeker op Faces of Science de wereld van de wetenschap ontdekken.

Nieuwe Faces of Science

Deze keer zijn opgenomen:

Irene van Oorschot, promovendus sociologie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, doet etnografisch onderzoek naar rechters, op dezelfde manier als ze eerder onderzoek deed naar het qatgebruik onder jonge vrouwen in Jemen.  Ze “schaduwt” de rechters in hun dagelijkse praktijk: ze leest de dossiers mee, volgt de voorbereidingen en gaat mee naar de rechtszaal.

De andere twee zijn Remco Castelijn, promovendus experimentele hoge-energiefysica bij het NIKHEF en aan de Radboud Universiteit Nijmegen en Jan Van Balen, muziekinformaticus aan de Universiteit Utrecht en het Meertens Instituut in Amsterdam.

Eerder werd psycholoog Jacqueline de Nooijer al opgenomen in de Faces of Sciences.

Faces of Science geeft jonge onderzoekers een gezicht
Faces of Science is een project van KNAW en De Jonge Akademie, in samenwerking met Kennislink.nl en FastFacts, gefinancierd door de wetenschappelijke auteurs van Elsevier, en ondersteund door Lira Auteursfonds Reprorecht. De populairwetenschappelijke website Kennislink.nl is het platform voor dit initiatief. De website: www.facesofscience.nl.

KNAW : Irene van Houten, e-mail irene.van.houten@knaw.nl, telefoon 020 551 0733,
06 1137 5909.

FSW-EUR : Marjolein Kooistra, mediarelaties Faculteit der Sociale Wetenschappen, 010 408 2135, kooistra@fsw.eur.nl