Ronald Huisman: 'Geen schaliegasrevolutie weggelegd voor Europa'

Ronald Huisman: 'Geen schaliegasrevolutie weggelegd voor

Zolang de Verenigde Staten schaliegas blijven exploiteren en de gasprijs op het huidige niveau blijft, zal het voor de individuele landen in Europa niet aantrekkelijk zijn om schaliegas te winnen. Voor Europa is het niet aannemelijk dat het zelf grootschalig schaliegas zal exploiteren, omdat importeren van gas goedkoper blijft dan het zelf produceren van schaliegas. Ronald Huisman, universitair hoofddocent aan Erasmus School of Economisch, en PhD student Mehtap Kilic, verbonden aan Erasmus School of Economics, stellen dit in Economisch Statistische Berichten van vrijdag 16 augustus 2013.

Het exploiteren van schaliegas kan de leveringszekerheid in Europa verbeteren, aangezien Europa gas uit het buitenland importeert in de vorm van LNG (Liquified Natural Gas) uit zowel Algerije als Qatar, en aardgas via de pijpleiding uit Rusland. Schaliegas zal echter moeten concurreren met geïmporteerd gas. Volgens een analyse van de Oxford Institute for Energy Studies (Gény, 2010) blijkt dat de geschatte productiekosten van schaliegas in Europa tussen de vijf en twaalf dollar per MBtu liggen en de gasprijs in de Verenigde Staten ligt lager. 'Hierdoor is het importeren van gas op dit moment nog steeds goedkoper dan het zelf produceren van schaliegas. Aldus is het niet aannemelijk dat Europa op korte termijn zelf grootschalig schaliegas zal exploiteren', aldus Huisman.

Klik hier voor het volledige artikel.