Current facets (Pre-Master)

Screening en ondersteuning verhoogt eerstejaars studiesucces

Screening en ondersteuning verhoogt eerstejaars studiesucces

Screening en ondersteuning bij studievaardigheden verhoogt de kans op het vervolgen van de studie na het eerste leerjaar. Dat concludeert sociologe en docent-onderzoeker Monique de Bruijn-Smolders in haar proefschrift naar studievaardigheden van hbo-studenten in paramedisch onderwijs. Op 16 november verdedigt zij haar proefschrift aan de Erasmus Universiteit Rotterdam.

Monique de Bruijn-Smolders onderzocht welke studievaardigheden (zoals plannen, time management en motivatie) de sterkste voorspellers zijn van eerstejaars studiesucces bij hbo-studenten in het paramedisch onderwijs. Ook bekeek zij in hoeverre een tekort aan studievaardigheden herkenbaar is voor docenten en hoe zij hun studenten kunnen ondersteunen bij het ontwikkelen hiervan.

Lees hier verder over haar promotieonderzoek. 

Meer informatie

Marjolein Kooistra, mediarelaties Erasmus School of Social and Behavioural Sciences | kooistra@essb.eur.nl | +31 10 408 2135