Shanghai University of Finance and Economics en EUR verlengen samenwerking

Shanghai University of Finance and Economics en EUR

De Erasmus Universiteit Rotterdam en Shanghai University of Finance and Economics (SUFE) hebben de samenwerking verlengd. Die behelst onder andere de uitwisseling van wetenschappers en studenten en gezamenlijk onderzoek.

Vandaag ondertekenden Kristel Baele, voorzitter van het College van Bestuur, en prof. dr. Fan Liming, President van SUFE, een hernieuwde Memorandum of Understanding (MoU) tussen de twee universiteiten. Deze omvat een reeks gezamenlijke activiteiten, zoals de uitwisseling van wetenschappers en studenten, gezamenlijk onderzoek, het samen organiseren van conferenties en de uitwisseling van academisch materiaal, bijvoorbeeld uit bibliotheken. De nieuwe, voor de derde keer verlengde overeenkomst heeft een looptijd van vijf jaar.

Samenwerking
De Erasmus Universiteit heeft al lange tijd een goede relatie met SUFE vanwege de sterke economische relatie tussen zustersteden Rotterdam en Shanghai en de gedeelde onderzoeksgebieden.

In juni 2008 werd de eerste MoU met SUFE officieel getekend. Sindsdien zijn veel SUFE studenten en staf naar Rotterdam gekomen voor studie en onderzoek. Tegelijkertijd reisden ook veel studenten en onderzoekers vanuit de Erasmus Universiteit naar Shanghai om daar te studeren en lectures te geven. In 2016 telde de Erasmus Universiteit 360 bachelor- en masterstudenten met de Chinese nationaliteit.

Er is vanuit diverse onderdelen van de Chinese universiteit een vruchtbare samenwerking ontstaan met Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) en Erasmus School of Economics (ESE). Zo startten SUFE en RSM in 2015 een double degree.

In april van dit jaar bezocht een delegatie vanuit SUFE de Erasmus Universiteit. De delegatie besprak toen onder andere een gezamenlijke Double Master degree program over international finance met o.a. Erasmus School of Law.

Bezoek aan China
Een delegatie van de Erasmus Universiteit bezoekt deze week samen met burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam China. Andere EUR-deelnemers zijn onder andere prof. dr. Inge Hutter (rector International Institute of Social Studies), prof. dr. Steef van de Velde (decaan RSM) en drs. Kees van Rooijen (decaan Institute for Housing and Urban Development Studies).

De Erasmus Universiteit heeft samenwerkingscontracten met 23 Chinese universiteiten. Internationalisering is een belangrijk onderdeel van de strategie van de universiteit.

Over SUFE
SUFE, opgericht in 1917, is de eerste moderne hoger onderwijsinstelling in China die zich richt op economie en management. SUFE telt meer dan 1.500 man wetenschappelijk personeel en meer dan 15.000 studenten. Op de gebieden Accounting & Finance en Economics & Econometrics staat de Chinese universiteit in de top 200 wereldwijd in de QS World University Ranking (2016).

SUFE2

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl