Current facets (Pre-Master)

Spelers besteden minder tijd en geld aan freemium games

Spelers besteden minder tijd en geld aan freemium games

Distributeurs van videospellen hebben met de opkomst van digitale distributieplatforms veel meer mogelijkheden hun spel in verschillende vormen aan te bieden. Niet meer gebonden aan cassettes of Cd-Roms kunnen ze ervoor kiezen het spel als geheel te verkopen, in delen, of in eerste instantie zelfs gratis te verspreiden volgens het zogenaamde ‘freemium’-model. Joost Rietveld van Rotterdam School of Management ontdekte echter dat consumenten aan deze freemiumversie minder geld en speeltijd willen besteden. 

 

Het aanbieden van games volgens het freemium-model is in zwang in de game-industrie, zegt Rietveld. Hierbij wordt een uitgeklede versie van het spel gratis aangeboden, in de vorm van de eerste paar levels of een basisvariant van het spelkarakter. De speler betaalt dan alleen voor extra delen van het verhaal, meer outfits voor de hoofdpersoon, of voor extra functies zoals de mogelijkheid om zelf levels te ontwerpen.

Dit freemium-model is gestoeld op de gedachte dat het verlagen van de eerste kostendrempel ertoe leidt dat spelers verknocht raken aan het spel, langer blijven spelen en zo beneden de streep uiteindelijk meer geld uitgeven. Maar is dat wel echt zo? Daar was nog weinig over bekend.

Freemium of premium?
Om dit uit te zoeken, deed Rietveld een experiment met 246 deelnemers waarbij hetzelfde spel aan proefpersonen willekeurig werd aangeboden in óf een freemiumversie, óf in een premiumversie waarbij spelers vooraf zouden moeten betalen. Ze kregen een korte video te zien over het spel en enkele illustraties uit het spel.

Mensen die de freemiumversie van het spel voorgeschoteld hadden gekregen, schatten in dat zij ongeveer 85 procent minder geld zouden gaan uitgeven aan het spel dan de groep die de premiumversie had gezien. Voor de freemiumversie verwachtten spelers ook beduidend minder extra’s voor het spel aan te schaffen. Ten slotte voorzagen ze ook ongeveer 75 procent minder tijd te besteden aan het spel.

In een tweede experiment met hetzelfde spel werd vervolgens duidelijk dat uitgevers van spellen meer mensen kunnen verleiden tot een aankoop van hun ‘downloadable content’, dus de extra’s in het spel, door deze zo gevarieerd mogelijk, in meerdere delen aan te bieden, rond verschillende prijspunten. Omdat er op die manier voor ieder budget wat wils is, spreken uitgevers zoveel mogelijk mensen aan, bleek uit de resultaten.

Verzonken kosten
Deze conclusies werden later bevestigd in een analyse van verkoopdata, afkomstig van het game-platform Steam. Volgens Rietveld zijn er meerdere verklaringen voor de lagere opbrengsten en tijdsinvesteringen bij het aanbieden als freemium. Zo beschreef econoom Thaler, onlangs nog winnaar van een Nobelprijs, dat mensen nou eenmaal geneigd zijn om meer geld en tijd te besteden in zaken waar ze al in geïnvesteerd hebben. Freemium-spellen zijn aanvankelijk gratis en de zogenaamde ‘verzonken kosten’ zijn daarmee ook lager. Daardoor zijn consumenten ook minder bereid te investeren in het spel, zegt de onderzoeker.

Voldoening 
Een ander mechanisme dat hier ook van toepassing lijkt, is dat mensen steeds minder nieuwe voldoening krijgen van een product naarmate ze er meer van consumeren. Volgens deze gedachtegang halen spelers de meeste waarde uit het spelen van de eerste paar levels. Wanneer ze vervolgens doorspelen levert elk nieuw level steeds minder nieuwe voldoening op. Freemium games laten consumenten betalen op het moment dat ze al vrij ver in het spel zijn en nieuwe spelonderdelen niet meer de grote sprong in ervaren waarde vertegenwoordigen als wanneer een speler begint aan het spel. Dit leidt dus tot lagere uitgaven en minder omzet voor uitgevers, zo blijkt nu.

Dit onderzoek toont aan dat uitgevers spelers zouden moeten laten betalen voordat ze gaan spelen, zegt Rietveld. Aanbieden als freemium ondermijnt de commerciële potentie van een spel alleen maar en leidt uiteindelijke tot minder omzet, besluit hij.

Bekijk hier de video die we maakten over het onderzoek.

Lees het artikel: Rietveld, J., Creating and Capturing Value from Freemium Business Models: A Demand Side Perspective, Strategic Entrepreneurship Journal, Forthcoming

Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) behoort tot de top 10 van Europese business schools. RSM richt zich op het ontwikkelen van zakelijke leiders met een internationale carrière die voor positieve verandering kunnen zorgen en zich op een innovatieve manier inzetten voor een duurzame toekomst. RSM biedt een breed scala aan bachelor, master, MBA, PhD en executive programma’s waarin studenten zich kunnen ontwikkelen tot kritische, creatieve, betrokken en samenwerkende denkers en doeners. RSM is gevestigd in de internationale havenstad Rotterdam, een bruisend knooppunt van bedrijven, logistiek en handel. Studievoorlichting en activiteiten van RSM voor toekomstige studenten, executives en alumni worden ook aangeboden vanuit ons kantoor in Chengdu, China. www.rsm.nl

Meer informatie

Ramses Singeling, Media Officer voor RSM, T +31 10 408 2028 of E singeling@rsm.nl.