Terugblik! NRC Live: ‘De toekomst van het leren’

Tijdens de evenementen van NRC Live worden actuele economische en maatschappelijke veranderingen kritisch bekeken vanuit verschillende invalshoeken: de politiek, het bedrijfsleven en de wetenschap. Er wordt naar antwoorden gezocht op complexe vragen en verschillende onderwerpen komen naar voren, onder andere duurzame economie en innovatie & technologie. Op 23 november 2017 draaide het tijdens NRC Live om de toekomst van het leren.​

Gedurende de dag waren er meer dan 300 professionals aanwezig om lezingen, interactieve sessies en discussies bij te wonen waarbij de toekomst van leren kritisch bekeken werd vanuit verschillende oogpunten. Er werd gekeken hoe de volgende stap gezet kan worden in het creëren van de ideale leeromgeving.

De verschillende sessies draaiden om mogelijkheden binnen onderwijstechnologieën, learning communities en digitale vaardigheden. Professionals kregen de mogelijkheid samen kleine communities te vormen tijdens de interactieve sessie van Marsha Wagner en Daniel Wortel. Verschillende partijen werden zo bij elkaar gebracht om kennis uit te wisselen.

Verder werd er gekeken naar de veranderingen in de manier van lesgeven: van leerfabriek naar persoonlijk, stimulerend en betekenisvol onderwijs. Er werd benadrukt dat het belangrijk is de omgeving waarin wij leren en lesgeven continu aan te passen aan de snel veranderende omgeving aan de hand van onderwijsinnovaties, waarbij docent en leerling centraal staan. SURF-directeur Erwin Bleumink betoogt over de ontwikkelingen binnen ICT en wat hiervan de gevolgen zijn voor het onderwijs. Hij beweert dat er inmiddels “een stuwmeer van technologie klaarligt”, die het onderwijs kan helpen talenten beter te ontwikkelen. Technologie kan dragen aan wat studenten leren (inhoudelijke keuzevrijheid) en hoe studenten leren (eigen tijd, plaats en niveau).

Voor meer informatie kun je kijken op de website van NRC Live.