Toegangsproblemen Databases UB

Toegangsproblemen Databases UB

Op dit moment ervaart een grote groep gebruikers problemen bij het benaderen van databanken waarmee de UB een overeenkomst heeft. Door middel van dit bericht willen wij u uitleggen waarom dit zo is en hoe u toch gebruik kunt maken van deze databanken

Wat is er gebeurd?
Er is op de netwerkinfrastructuur recent een aantal grote wijzingen doorgevoerd:

1. Op het draadloze netwerk was ruimte voor 2000 apparaten voor medewerkers, wat de laatste maanden te weinig is gebleken. Hiervoor is nu een nieuwe adresreeks in gebruik genomen die 4000 apparaten toestaat.

2. Hetzelfde is voor het draadloze netwerk voor studenten doorgevoerd. Daar is de IP-adresruimte vervangen van een ruimte met 8000 adressen naar 16000 adressen.

3. Voor het gerenoveerde gebouw Sanders is een geheel nieuwe netwerkinfrastructuren gerealiseerd, waarvoor ook nieuwe adresreeksen zijn ingezet.

Hoewel de wijziging goed is voorbereid, is de consequentie voor het benaderen van de databanken niet onderkend. Hierdoor zijn UB medewerkers niet in de gelegenheid geweest om de betreffende leveranciers tijdig te informeren over deze aankomende wijzigingen.
De IT afdeling biedt hiervoor zijn excuses voor het ongemak.

Wat zijn de gevolgen?
Alle draadloze netwerk gebruikers maken nu gebruik van een nieuwe IP-adresreeks. En alle vaste netwerk gebruikers in Sanders maken gebruik van een nieuwe IP-adresreeks.

Het gevolg van deze adreswijzigingen is dat de ca 160 databanken waarmee de UB een overeenkomst heeft, niet meer te raadplegen zijn vanaf deze nieuwe IP-adressen. Dit omdat deze databanken toegang verlenen op basis van het IP-afzenderadres van apparaten.

Hoe zijn de databanken nu te bereiken?
Om toch bij de databanken te kunnen, is de tijdelijke werkwijze als volgt:

1. Alle draadloze gebruikers kunnen de databanken raadplegen via EZproxy. Uitleg van deze procedure vindt u op https://www.eur.nl/ub/en/search_collection/ezproxy_user_guide/. Let op:  de known issues onderaan de pagina!

2. Medewerkers van het vaste netwerk in Sanders kunnen naast EZproxy ook gebruik maken van MyApps (Remote Desktop).

Op dit moment wordt er door UB hard gewerkt om de databank leveranciers aan te schrijven en de IP-adreswijzigingen door te laten voeren. De verwachting is dat dit nog enige tijd nodig heeft voor deze allemaal zijn verwerkt.

Vragen?
Neem contact op met het USC Front Office via mail (usc@eur.nl) of telefoon (010 40 88880)