Tophockeyers zijn optimistischer dan recreanten

Wat bepaalt of iemand het hoogste bereikt in de sport? Is het alleen talent of spelen verschillen in gedrag ook een rol? Om deze vraag te beantwoorden heeft Han Bleichrodt, hoogleraar behavioral economics aan Erasmus School of Economics, samen met collega-onderzoeker Olivier l’Haridon (Universiteit van Rennes) en alumnus David van Ass (MSc behavioral economics) de risicovoorkeuren van 31 spelers van het Nederlands heren hockeyteam gemeten en deze vergeleken met een zorgvuldig gematchte groep recreatieve hockeyers.

Uit hun onderzoek bleek dat tophockeyers significant optimistischer zijn dan recreatieve hockeyers. Tophockeyers overschatten de kans op winst (succes) en onderschatten de kans op verlies in vergelijking met recreatieve hockeyers. Deze bevinding geeft een gedragsmatige verklaring waarom tophockeyers slagen en recreatieve hockeyers niet: een carrière in de sport is riskant en biedt slechts een beperkte kans op succes. Tophockeyers overschatten deze kans op succes en dat maakt dat zij wellicht beter om kunnen gaan met tegenslagen en negatieve feedback.

De bevindingen van deze studie sluiten aan bij andere studies die aantonen dat optimistische mensen (bijv. CEO’s) succesvoller zijn. Bovendien suggereert het dat afwijkingen van rationeel gedrag niet noodzakelijkerwijs tot minder goede uitkomsten leiden.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met: Ronald de Groot, Communication Officer aan Erasmus School of Economics: rdegroot@ese.eur.nl of 06-53 641 846.