Veelbelovende resultaten behandeling op afstand voor patiënten met PTSS

3 mr systeem

Patiënten met een posttraumatische stress stoornis (PTSS) kunnen in de toekomst mogelijk behandeld worden met 3MR-therapie die op afstand, dus bijvoorbeeld thuis, gevolgd kan worden. Uit het promotieonderzoek van Marieke van Meggelen blijkt namelijk dat de nieuwe 3MR-behandeling een significante afname van PTSS-klachten laat zien. Er zijn geen verschillen gevonden tussen een groep patiënten die een reguliere behandeling kreeg en patiënten die een behandeling op afstand kregen met 3MR (Multi Modal Memory Restructuring).

In samenwerking met GGZ-instellingen onderzocht Van Meggelen de werkzaamheid van de 3MR-interventie voor patiënten met PTSS: oorlogsveteranen en slachtoffers van seksueel misbruik in de kindertijd. Op het moment wordt PTSS vaak – en goed - behandeld met cognitieve gedragstherapie of EMDR. Het kan echter zo zijn dat mensen met een trauma barrières voelen om hulp te zoeken. Dat kan praktisch zijn, omdat iemand minder mobiel is of ver moet reizen, maar ook mentaal. Omdat iemand bijvoorbeeld bang is voor stigmatisering door zijn of haar omgeving.

Marieke van Meggelen

Het verleden structureren in een persoonlijke omgeving

Therapie op afstand kan hiervoor uitkomst bieden. Het 3MR-systeem is een computergestuurde interventie die een digitaal dagboek en een virtuele 3D-omgeving combineert. Het 3MR-systeem biedt patiënten de mogelijkheid gebeurtenissen uit het verleden te structureren aan de hand van persoonlijke foto’s, teksten, afbeeldingen, websites en een virtuele 3D-omgeving. Deze omgeving bekijken zij op een computerscherm, patiënten maken geen gebruik van een VR-bril tijdens deze interventie. De therapie kan thuis of in een andere vertrouwde omgeving gevolgd. De therapeut is in beperkte mate en op afstand betrokken.

Geen verschil met reguliere therapie

In de studie van Van Meggelen zijn de effecten van 3MR-therapie vergeleken met reguliere therapie. Er werden geen significante verschillen gevonden. De hoop is dat behandeling van PTSS voor veel mensen toegankelijker wordt met 3MR-therapie, doordat het praktische en mentale barrières om de therapie te volgen mogelijk verlaagt.

Het 3MR-systeem is ontwikkeld in samenwerking met de TU Delft voor het VESP-project (Virtual eCoaching and Storytelling technology for Post-traumatic stress disorder treatment).

Promotie

Op vrijdag 15 november om 13.30 uur verdedigt Marieke van Meggelen haar proefschrift de Erasmus Universiteit Rotterdam. Het proefschrift is getiteld ‘A Computer-Based Intervention with Elements of Virtual Reality and Limited Therapist Assistance for the Treatment of PTSD.

Promovendus
Marieke van Meggelen

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, T (010) 408 1216 E press@eur.nl