Zes Vidi-beurzen voor Rotterdamse wetenschappers

NWO heeft zes Rotterdamse onderzoekers een Vidi-financiering van 800.000 euro toegekend. De onderwerpen variëren van de invloed van vaders op stijging op de sociale ladder en eigen regie door kankerpatiënten, tot de gevolgen van lage schildklierhormoonspiegels bij zwangerschap.

De laureaten komen van Erasmus School of Economics, de Faculteit der Sociale Wetenschappen en het Erasmus MC. Met de Vidi van NWO kunnen zij een eigen, vernieuwende onderzoekslijn ontwikkelen en zelf een onderzoeksgroep opzetten. In totaal dienden in deze Vidi-ronde 590 onderzoekers een onderzoeksproject in. Daarvan zijn nu 89 gehonoreerd. Dat komt neer op een honoreringspercentage van 15%.

De Rotterdamse laureaten zijn:

Vaders, dubbeltjes, en kwartjes - Prof.dr. R. (Renske) Keizer, Faculteit der Sociale Wetenschappen - Sociologie
Er bestaat een uitdrukking: wie voor een dubbeltje geboren is, wordt nooit een kwartje. In dit project bestudeert Keizer in hoeverre dit klopt en welke invloed vaders hierop hebben. Er is ook aandacht voor de rol van context: de bredere familie, leeftijdsgenoten en het land waarin men woont.

Cultuuroorlog in de polder? - Dr. J. (Jeroen) van der Waal, Faculteit der Sociale Wetenschappen - Bestuurskunde en Sociologie
Waarom worden politici, rechters en wetenschappers vooral door laagopgeleiden gewantrouwd? Dit onderzoek ontwikkelt een theorie en methode om te achterhalen welke rol institutionele kennis en botsende levensstijlen en opvattingen daarbij spelen.

Uitkeringen – afhankelijkheid van ouder op kind - Dr. A.C. (Anne) Gielen, Erasmus School of Economics - Algemene Economie
Onderzocht wordt in hoeverre het ontvangen van een sociale uitkering de toekomst van kinderen in een huishouden bepaalt. Worden positieve effecten van inkomensbescherming teniet gedaan doordat uitkeringsafhankelijkheid wordt doorgegeven aan volgende generaties? Wat zijn de onderliggende mechanismen? En hoe lang zijn deze gevolgen voelbaar voor individu en maatschappij?

Eigen regie van patiënten met vergevorderde kanker - Dr. J.A.C. (Judith) Rietjens, Erasmus MC - afdeling Maatschappelijke Gezondheidszorg
Patiënten met vergevorderde kanker willen en moeten steeds meer zelf de regie nemen over hun gezondheid en zorg. Veel patiënten en hun naasten zijn daar echter slecht op voorbereid. De onderzoekers bekijken wie hier meer moeite mee heeft, waarom dat zo is, en hoe zij het beste ondersteund kunnen worden.

Het controleren van foetale hormonen via het bloed van de moeder - Prof.dr. R.P. (Robin) Peeters, Erasmus MC - Endocrinologie
Lage schildklierhormoonspiegels bij moeders tijdens de zwangerschap komen vaak voor en leiden tot een verlaagd IQ, autisme, ADHD en schizofrenie. Om behandeling van deze moeders (en de hersenontwikkeling van hun kinderen) te verbeteren, ontwikkelt dit onderzoek een methode om via het bloed van de moeder foetaal schildklierhormoon te monitoren.

Elimineren van atriumfibrilleren - Dr. N.M.S. (Natasja)  de Groot, Erasmus MC - Cardiologie
Progressie van atriumfibrilleren (AF) wordt veroorzaakt door stoornissen in de elektrische geleiding (‘elektropathologie’) welke ontmaskerd kunnen worden door een elektrische hartstimulatie techniek. De ernst van elektropathologie is gerelateerd aan het niveau van elektrische biomarkers. Deze biomarkers kunnen gebruikt worden om zowel diagnostiek als de behandeling van AF te individualiseren.

Persvoorlichting Erasmus Universiteit Rotterdam, 010 4081216 of press@eur.nl