Of je nu links of rechts stemt - het kan klimaatbewust

Collectie SPAARNESTAD PHOTO/Het Leven

Niet per se voor het klimaat naar de stembus, maar wel een klimaatbewuste keuze maken? Deze RSM-student legt uit hoe.

Ga je niet per se voor het klimaat naar de stembus, maar wil je wel graag een klimaatbewuste keuze maken binnen de partij waarop je stemt? Dan kan de campagne KlimaatKandidaat je helpen! Samen met de jongerenorganisaties van de partijen hebben ze voor jou geselecteerd welke kandidaten binnen de partijen klimaat op de kaart zetten.

KlimaatKandidaat is een initiatief van De Jonge Klimaatbeweging, een lobbyorganisatie voor klimaat vanuit jongeren. ‘Zij wilden iets organiseren rondom de verkiezingen, iets wat niet op links of rechts gericht was maar op iedereen’, zegt Malou Peters-Sengers, student Global Business & Sustainability aan de Rotterdam School of Management. Zij zit in de werkgroep die de KlimaatKandidaat-campagne heeft opgezet. ‘Voor de meeste mensen is het wel helder dat GroenLinks, D66 en PvdA de klimaatbewuste partijen zijn, maar voor mensen die niet per se voor klimaat gaan wilden we inzichtelijk maken dat je ook binnen de verschillende partijen een klimaatbewuste keuze kunt maken’.

In samenwerking met alle partijen die een politieke jongerenorganisatie hebben is een kandidaat geselecteerd. Alleen de PVV en 50Plus hebben geen jongerenorganisatie. ‘Die kandidaten hebben we zelf uitgezocht omdat we geen partijen wilden uitsluiten. Hoewel iedereen weet dat je niet op de PVV moet stemmen als je voor klimaat wil gaan, hebben we toch iemand geselecteerd die iets met dieren doet.’

Nieuwsgierig naar wie de KlimaatKandidaat is binnen jouw voorkeurspartij? Klik hier! Ook van plan om op een KlimaatKandidaat te stemmen? Laat dat weten op deze Facebook-pagina.