"Kinderen zijn niet veilig in weeshuizen"

Als gevolg van weeshuistoerisme (een maandje vrijwilligerswerk doen in een Afrikaans weeshuis) worden kinderen misbruikt en illegaal geadopteerd. Kristen Cheney deed er onderzoek naar. Op basis van o.a. haar input formuleerde de Nederlandse regering recent een nieuw standpunt over weeshuistoerisme.

Het International Institute of Social Studies (ISS) raadt mensen met klem af om vrijwilligerswerk te doen in Afrikaanse weeshuizen. Dit is een onderdeel van de campagne #StopOrphanTrips. Hoofddocent (associate professor) Children & Youth Studies aan de Erasmus Univeriteit Kristen Cheney is actief binnen deze campagne. Door de opkomst van weeshuizen als verdienmodel en het weeshuistoerisme zijn ontzettend veel kinderen van hun eigen, nog levende, familieleden gescheiden. Puur voor geld. Dat stelt Cheney, gebaseerd op haar onderzoek over deze weeshuisindustrie: "Het echte probleem is niet dat er veel wezen zijn, maar dat er veel armoede is, en weinig bescherming voor de kinderen."

Dit is een interview uit ea. magazine. Klik hier voor het volledige verhaal.

Universitair Hoofddocent
dr. (Kristen) KE Cheney