Verloren paradijsjes

Het gaat er Shirley Nieuwland niet alleen om dat duurzaam reizen (denk aan milieuonvriendelijk vliegen) belangrijk is, maar ook dat de lokale bevolking, cultuur en economie worden ondersteund door de reiziger. Bewust op vakantie!

TEKST: Marieke Poelmann

FOTO: Mark Uyl

Hoe kun je de mindset van reizigers positief beïnvloeden? Dat is de vraag die Shirley Nieuwland (28) bezighoudt. Voor haar PhD doet ze onderzoek naar duurzaam en verantwoordelijk toerisme in steden. Met haar website paradisefound.nl wil ze de afstand tussen wetenschappelijk onderzoek en de realiteit verkleinen. Ze hoopt zowel toeristen als beleidsmakers te inspireren. “Er is niet één antwoord op de gevolgen van massatoerisme, maar bewustwording staat centraal.”

Moet je toerisme wel promoten?

Drie keer per jaar met het vliegtuig op vakantie en alle toeristische hoogtepunten afvinken. Als we dat massaal blijven doen, dreigt er meer dan alleen de charme van toeristische gebieden verloren te gaan. Ook de natuur en de leefomgeving van de lokale bevolking komen door massatoerisme in het nauw. En dan hebben we het nog niet gehad over het feit dat vliegen verreweg de meest klimaatintensieve manier van transport is.

‘Paradise found almost always means paradise lost’, prijkt op de website van Shirley Nieuwland. Ze zegt: “Voor mij is die quote veelzeggend. Heel veel toeristen zijn op zoek naar een eigen klein paradijsje. Maar zodra jij het hebt ontdekt en er meer mensen volgen, verdwijnt de charme. Die tegenstelling zag ik in de praktijk toen ik voor een vrijwilligersproject in Kirgizië verbleef om het toerisme daar te promoten. Dat voelde krom. Het is een prachtig land met veel natuur en weinig toerisme. Maar zodra je dat promoot, gaat het verloren. Bij thuiskomst kreeg ik daar mijn twijfels bij.”

“Zodra jij een paradijsje hebt ontdekt en er meer mensen volgen, verdwijnt de charme”

Van massaal naar lokaal

Nieuwland richtte begin 2019 de website paradisefound.nl op. “Toen ik twee jaar geleden met mijn onderzoek aan de Erasmus Universiteit begon, leerde ik zoveel dat ik er graag meer mee wilde doen. Met mijn site wil ik twee dingen bereiken. Ik wil de kennis die ik opdoe met een breed publiek delen om de afstand tussen het academische leven en het dagelijkse te verkleinen. Ook hoop ik dat mijn site kan uitgroeien tot een platform voor beleidsmakers en marketingbureaus van steden en bestemmingen. Ik wil een brug slaan tussen wetenschap en praktijk.”

Zo maakt Nieuwland mensen bewust van de impact die je kunt hebben als toerist. “Blijf bijvoorbeeld wat langer op een plek in plaats van alle highlights af te lopen en maak contact met de lokale bevolking. Het helpt om je als bewoner te gedragen in plaats van als toerist.”

• NAAM: Shirley Nieuwland (28)

STUDIE: Bachelor Algemene Cultuurwetenschappen en master Stadsgeografie aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Momenteel is ze bezig met een PhD aan de afdeling Kunst & Cultuur aan de Erasmus School of History, Culture and Communication

FUNCTIE: Beheerder website paradisefound.nl