Ana Brugge

De studie start met globale geschiedenis. Je leert zo direct geschiedenis op een ander manier te bestuderen dan dat je op de middelbare school deed. Met andere perspectieven en theorieën bekijk je belangrijke gebeurtenissen opnieuw en trek je verbanden tussen deze gebeurtenissen.

Ana Brugge

Student Geschiedenis

Toen ik een jaar geleden begon met studeren, koos ik voor een managementstudie. Deze studie vond ik interessant, maar ik haalde er niet genoeg voldoening uit. Ik besloot verder te kijken en meer te focussen op studies waar ik direct enthousiast van werd. Zo kwam ik uit bij Geschiedenis in Rotterdam.

Ik vond geschiedenis een leuk vak op de middelbare school, maar het was niet mijn lievelingsvak. Wel was ik altijd bezig met wat er in de wereld speelde. Waarom is Nederland zo anders dan China? Hoe kunnen er eerste-, tweede- en derdewereldlanden zijn? En hoe zijn we terecht gekomen in huidige situaties op politiek, economisch en cultureel gebied?

Toevallig las ik over de studie geschiedenis in Rotterdam, hiervoor had ik er nog niet over nagedacht. Maar door mijn interesses begon ik te merken dat deze studie misschien een goede keuze zou zijn voor mij. En dat bleek te kloppen, ik heb een enorm interessant en leuk eerste studiejaar gehad! De studie start met globale geschiedenis. Je leert zo direct geschiedenis op een andere manier te bestuderen dan dat je op de middelbare school deed. Met andere perspectieven en theorieën bekijk je belangrijke gebeurtenissen opnieuw en trek je verbanden tussen deze gebeurtenissen.

Ik moest wennen aan het vele lezen en schrijven en in het begin was het soms lastig om een goed essay in te leveren. Maar ik werd goed geholpen en na een aantal opdrachten kreeg ik door hoe een essay in elkaar zit. Nu beleef ik veel plezier aan het schrijven van een essay, zeker ook omdat de onderwerpen vaak actueel of meeslepend zijn.