'Duurzame landbouw is belangrijk, juist in een grote stad'

Bob ter Haar (25) heeft een bachelor internationale bedrijfskunde en een bachelor filosofie op zak en startte Edible EUR met als doel van Rotterdam een groenere en eetbare stad te maken. Startpunt: de campus van de Erasmus Universiteit.

TEKST: Marjolein Stormezand

Een betere wereld
Wat levert mijn studie mij op, hoe verdien ik geld en hoe draag ik bij aan een betere wereld? Het zijn vragen waar veel studenten het hoofd over breken. Bob ter Haar besloot zich tijdens zijn studietijd vooral met het laatste bezig te houden en volgde tegelijkertijd met zijn studie internationale bedrijfskunde (IBA) een bachelor filosofie. In zijn vrije tijd spendeerde hij uren aan het onderwijzen van zichzelf in de wereld van flora en fauna en raakte hij geïntrigeerd door Masanobu Fukuoka, een Japanse microbioloog en pionier in de natuurlijke landbouw. Landbouw en landschapsinrichting hebben een groot effect op het klimaat en de welvaart. Ze raken vrijwel alle kwesties die met duurzaamheid te maken hebben; achteruitgang van biodiversiteit, klimaatverandering, watertekort en voedselzekerheid. Dit is vrij ‘makkelijk’ op te lossen als je alle grond op een ecologisch zinvolle manier inricht, zijn Fukuoka en Ter Haar van mening. ‘Juist in een sterk verstedelijkte omgeving als Rotterdam is het belangrijk aandacht te besteden aan de noodzaak en potentie van duurzame landbouw,’ legt Ter Haar uit. En zo geschiedde.

Al zijn het maar een paar bessen
Wat op een zondagmiddag in oktober 2017 begon met een guerrillatuin op Campus Woudestein, groeide uit tot Edible EUR. Dit project staat voor het eetbaar maken van alle groenruimte op de campus. Het wordt geleid door een groep studenten, onder de vlag van de Erasmus Sustainability Hub. Het doel van Edible EUR: studenten tijdens hun studie handvatten bieden om met duurzame voedselproductie aan de slag te gaan. Of het nu een paar bessen zijn, een stadstuin of tientallen hectares voedselbos.

Ook tuinieren in de Campus Garden?
Dit voorjaar komt er een Campus Garden, waar alle studenten en personeel welkom zijn om wekelijks te tuinieren. ‘Het onderhouden van zo’n tuin lijkt misschien voor sommige studenten een ver-van-je-bedshow, maar tuinieren is heel concreet. Wanneer je het samen doet, werkt het verbindend. Voor alle disciplines binnen de universiteit kan de tuin verdieping geven en studieonderwerp worden. Niet alleen voor studenten van de MSc in Global Business & Sustainability, zoals misschien meer voor de hand ligt. Een student psychologie zou bijvoorbeeld kunnen onderzoeken welke invloed tuinieren op depressies heeft,’ aldus Ter Haar.

• NAAM: Bob ter Haar (25)
    STUDIE: BA International Business Administration, Erasmus Universiteit Rotterdam, BA Wijsbegeerte, Erasmus Universiteit Rotterdam
    FUNCTIE: Mede-eigenaar STEK de Stadstuinwinkel & Ontwerpstudio, eigenaar Bob ter Haar Garden Services, initiatiefnemer en tuincoördinator Edible EUR