Emma en Dunvel zetten zich in voor een duurzamere wereld

Emma Clemens
alleen voor gebruik gerelateerd aan ea.

Interview in EA

Emma en Dunvel zetten een minor over duurzaamheid op. Aan ea. magazine vertelden ze wat hun drijft om zich naast een drukke studie in te zetten voor een betere wereld.

TEKST & FOTO’S: Sanne van der Most ©

Voor de Economische Faculteitsvereniging Rotterdam (EFR) bedachten jullie een minor over duurzaamheid. Wat dreef jullie?
Dunvel: "Het doel van de minor is om bewustzijn te creëren over het belang van pluralisme in de economie. We willen dit doen door de grenzen op sociaal gebied en op milieugebied ter discussie te stellen en door verschillende benaderingen te laten zien om de uitdagingen van de huidige tijd aan te pakken. Emma en ik hebben allebei in het bestuur van EFR gezeten. Zij heeft de minor opgezet en ik heb hem het jaar erop overgenomen."

"Samen ergens keihard voor gaan, daar krijg je echt een kick van."

Waarom duurzaamheid? Emma: "Ik maakte me al heel jong druk om het milieu. Ik schreef zelfs een keer een brief naar Balkenende, toen ik 7 was, met de vraag of hij niets aan het klimaatprobleem kon doen. Zo grappig. Toen ik later het Erasmus Honours Programme 'Grand Challenges' kon volgen, dat helemaal ging over duurzaamheid en leiderschap, kreeg ik weer inspiratie. Het is op te lossen, als we maar allemaal met elkaar ons best doen. Toen zag ik ook wat er allemaal mist op de universiteit rond duurzaamheid en onderwijs. Daarnaast ben ik nog jongerenvertegenwoordiger duurzame ontwikkeling geweest voor de Verenigde Naties en zat Dunvel in het bestuur bij Enactus EUR, een vereniging voor social entrepreneurship."

Jullie zijn heel actief naast je studie. Wat drijft jullie?
Dunvel: "Ik wil meer doen dan alleen studeren. Ik wil nu al proberen om iets te kunnen bijdragen. Ergens actief aan meedoen. Dat zijn mijn drijfveren. Ik leer er eht ontzettend veel van. Natuurlijk is je CV ook een pluspunt, maar als ik de intrinsieke motivatie om iets te kunnen doen niet had, was dit niet gelukt."

Emma: "Voor mij geldt hetzelfde. Samen ergens keihard voor gaan, daar krijg je echt een kick van. Natuurlijk is het leuk op mijn CV. Maar het vraagt zo veel van me, zeker nu ik ook VN-jongerenvertegenwoordiger ben geweest. Als ik dat alleen voor mijn CV zou doen, dan was ik niet echt slim bezig."

Hoe gaat het nu verder met de minor?
Dunvel: "De eerste editie was een groot succes, met veel positieve feedback van de studenten. We hebben nu de naam veranderd in 'New Econmics Thinking & Social Entrepreneurship'. De tweede editie zit helemaal vol, met veertig studenten. Er is dus echt veel belangstelling!"

Over Emma en Dunvel