Je kunt niet alles uit een boek leren

Wetenschap in de praktijk

Wie denkt dat wetenschappers de hele dag in hun ivoren toren aan theorieën zitten te schaven, moet eens een dagje meelopen met de masterstudenten Urban Management and Development (UMD) aan het IHS (Institute for Housing and Urban Development Studies). Ze proberen hun kennis in te zetten voor een duurzame stad.

TEKST: Loes Singeling-van der Voort
FOTO’S: © Claudia Broekhoff

 

Toen masterstudenten Maja Mercina (32, uit Slovenië) en Joan Lyons (23, uit de VS) de wijk Feijenoord in gingen voor hun workshop Action Planning, stond hen een verrassing te wachten. Voor de workshop moesten ze een stedelijk probleem identificeren en een strategie ontwikkelen om dat probleem aan te pakken. ‘Maar door met mensen te praten, kwamen we erachter dat we eigenlijk niet zo veel wilden veranderen,’ zei Maja. ‘We wilden de wijk, met zijn interessante mix van mensen van verschillende achtergronden, promoten zoals hij was.’

Action Planning, gegeven door Carolina Lunetta, en de uitgebreidere specialisatie Urban Strategies and Planning (USP), gegeven door Els Keunen, zijn vakken die UMDmasterstudenten in aanraking brengen met de stad. ‘Urban planning gaat niet alleen over de inhoud van een plan, maar ook over het proces. Hoe betrek je belanghebbenden, hoe kom je samen tot ideeën?’ zegt Lunetta. ‘Studenten leren het theoretische gedeelte in de klas, passen de theorie toe in de stad en verbinden de praktijk weer met de theorie,’ voegt Keunen toe.

De studenten waren soms verbaasd over wat ze tijdens hun praktische vakken ontdekten. Feijenoord heeft bijvoorbeeld een niet heel positieve reputatie, maar de studenten kwamen erachter dat de mensen heel open en gastvrij waren en dat er een sterk gevoel van saamhorigheid was. Ook ontdekten Joan en haar groep dat veel vrouwelijke migranten moeite hebben om deel te nemen aan de maatschappij. ‘Ons plan was daarom om een zelfsturende belangenorganisatie op te richten, waarin de vrouwen programma's organiseerden die volgens hen nut hadden voor hun eigen omgeving.’

Wat de studenten opviel tijdens de USPspecialisatie, waarvan het thema Food and the City was, was het gebrek aan aansluiting tussen lokaal geproduceerd voedsel en de mensen zelf. Joan: ‘Zo veel Nederlands eten wordt geëxporteerd. Tegelijkertijd zijn er mensen die geen kwalitatief goed eten tot hun beschikking hebben.’ Maja: ‘Het gaat er vaak over hoe goed lokaal geproduceerd en biologisch eten is, maar niet iedereen kan lokaal geproduceerd eten betalen.’

Aan het einde van de specialisatie bedachten de studenten een lijst met acties die de gemeente kan uitvoeren om voedselverspilling te beperken en de toegang tot voedsel te verbeteren. Ze presenteerden hun werk tijdens een door henzelf georganiseerd congres waarvoor ze verschillende belanghebbenden uitnodigden. Joan: ‘We hebben zelf geleerd hoe je in contact kunt komen met betrokkenen, wat er bij het opstellen van een plan komt kijken en hoe je het voor iedereen relevant kunt houden.’

Hoewel het de vraag is of alle plannen van de studenten daadwerkelijk worden uitgevoerd, hebben Joan en Maja veel geleerd van de praktische vakken. Joan volgt bijvoorbeeld een mastervak waarin ze bepaalde aspecten van de USP-specialisatie kan toepassen. Maja: ‘We hebben zo veel kennis opgedaan en we hebben ons netwerk kunnen uitbreiden door het veld in te gaan. Dat is een waardevol onderdeel van deze specialisatie. Je kunt niet alles uit een boek leren.’

  • Wie: Carolina Lunetta, Maja Mercina, Els Keunen & Joan Lyons.

  • ‘Ik vind het fantastisch dat de studenten de klas uit gaan om mensen van verschillende achtergronden te ontmoeten. Hun werk is goede publiciteit voor de buurt.’