Ga je (droom)baan achterna!
Maar, hoe vind je die?

Zelfstudie - Ga je (droom)baan achterna!

Je droombaan, hoe vind je die? Je kunt de careerpagina’s van diverse bedrijven of vacaturebanken bestuderen of de kranten in de gaten houden. Maar, wist je dat slechts 20% van alle vacatures via deze kanalen naar buiten komt? Dat betekent dat 80% van de vacatures verborgen is! Het is dus belangrijk om verder te kijken dan de vacaturebanken en te ontdekken hoe je de verborgen vacatures vindt. Netwerken, social media actief inzetten en open sollicitatiebrieven versturen, kunnen je goed op weg helpen.

Nadat je via verschillende manieren op zoek bent gegaan naar een functie, is het belangrijk een uitstekende motivatiebrief en CV te versturen. Je wilt immers dat jouw brief opvalt tussen de andere brieven. Je doet dit door je brief en CV te personaliseren voor het bedrijf waar je solliciteert. Wanneer je de eerste selectie goed doorkomt, kan je jezelf voorbereiden op de volgende ronde: het sollicitatiegesprek. Hieronder nemen we stap-voor-stap het sollicitatietraject met jou door. We geven tips en hebben voorbeelden zodat jij goed voorbereid op zoek kunt naar jouw droombaan!

  • Er zijn verschillende manieren om een baan te vinden.

    • Er bestaan veel verschillen vacaturebanken. Op deze websites kun je je CV uploaden zodat mogelijke werkgevers deze kunnen inzien. Lees voor het uploaden altijd goed de algemene voorwaarden en privacy statements door. Je uploadt immers persoonlijke informatie. Op deze websites kunnen bedrijven dus zoeken naar kandidaten, maar hier kun jij ook vaak op zoek naar vacatures.

      TIP:

      • Het is vaak vruchtbaarder om heel gericht en met zorg een klein aantal brieven te versturen dan veel algemene en daardoor oppervlakkige, - 13 in een dozijn - brieven. (zie ook onze tips voor CV en sollicitatiebrief).
      • Veel vacatures worden niet op vacaturebanken gepubliceerd maar op een andere manier ingevuld. Het schrijven van open sollicitaties kan dus een succesvol zijn. Wanneer je weet wat voor baan je wilt en waar je deze het liefst wilt uitvoeren, wacht dan niet op de vacature maar schrijf een open sollicitatiebrief. Je laat zo zien dat je gemotiveerd en pro-actief bent. In deze brief bied je jezelf aan voor een positie. Daarnaast kan je ook een werkgever vragen of er andere mogelijkheden zijn om het bedrijf beter te leren kennen. Zoals bijvoorbeeld de mogelijkheid om mee te lopen met medewerkers of voor een stage, vrijwilligerswerk, of zomerbaan.

        Tips:

        • Let op de toon van je brief, het moet passen bij de bedrijfscultuur.
        • Wees heel erg duidelijk over je motivatie om bij het specifieke bedrijf te willen werken.
        • Maak duidelijk wat je hen te bieden hebt. Wat kan jij voor het bedrijf betekenen? Welk probleem kun je oplossen? Je verkooppunten kunnen zijn: je vaardigheden, je kennis en/of persoonlijke kenmerken.
        • Bekijk voorbeelden van open sollicitatiebrieven.
      • Wanneer je op zoek bent voor een parttimebaan tijdens je studie of een fulltime na je afstuderen, kan een baan via het uitzendbureau een goed startpunt zijn. Voordeel van werken via een uitzendbureau is dat je wordt geholpen bij het zoekproces en je vaak voor een korte periode ergens gaat werken. Je komt op die manier bij verschillende bedrijven over de vloer. Het is wel belangrijk om de contractuele voorwaarden goed door te lezen. Naast uitzenden kun je ook worden gedetacheerd. Je hebt dan een contract met een detacheringsbedrijf en wordt door hen bij klanten ingezet, meestal voor langere duur.

        Bekende uitzend- en detacheringsbureaus zijn bijvoorbeeld:

      • Recruiters zijn mensen die werknemers zoeken die bij een geschetst functieprofiel passen. Er zijn recruiters die alleen voor het bedrijf waar ze zelf werkzaam zijn kandidaten werven en recruiters die in opdracht van een bedrijf kandidaten werven. In dat laatste geval heeft het bedrijf hun wervingsproces uit handen gegeven aan de externe recruitment partner.

        Bureaus
        Verschillende bureaus hebben zich gespecialiseerd in een specifiek beroep(stak) of in een bepaald geografisch gebied. Via Google kun je je oriënteren op deze bureaus. Gebruik daarbij combinaties van verschillende trefwoorden, zoals recruitment + sales, of recruitment + Rotterdam.

        Op de campus
        Onderdeel van recruitment is campus recruitment. De naam zegt het al, hierbij vindt de werving op de campus plaats. Tijdens diverse activiteiten geven bedrijven studenten de kans hun bedrijf beter te leren kennen. Bedrijven krijgen tijdens deze activiteiten een idee welke studenten goed bij het bedrijfsprofiel passen. Deze manier van recruiten wordt vaak toegepast voor stages en startersbanen in vakgebieden waar talent schaars is.
        Grote bedrijven vragen soms studenten om als campusrecruiter te werken. Deze studenten worden gevraagd om hun ogen en oren open te houden om zo goede studenten tijdens colleges en werkgroepen te scouten die mogelijk geïnteresseerd zijn om met het bedrijf in contact te komen (zoals: Philips, EU, Unilever). Activiteiten op de campus worden vaak in samenwerking met studie of faculteitsverenigingen georganiseerd, houd daarom hun agenda goed in de gaten.

    • Netwerken is ook goede manier om toegang te krijgen tot de verborgen arbeidsmarkt. Het is een manier waarop je je inzetbaarheid, nu en in de toekomst,kan vergroten (employability). Door met diverse mensen het gesprek aan te gaan en contact te onderhouden, zullen zij jou en je competenties niet snel vergeten. Je hoeft je niet perse alleen op de verborgen arbeidsmarkt te richten, ook het verkrijgen van relevante informatie kan jou heel goed helpen in het zoeken naar werk. Netwerken kan op verschillende manieren gebeuren. Er zijn netwerkbijeenkomsten of bijvoorbeeld speciale inhouse dagen waarbij je als student kunt kennismaken met medewerkers van een bedrijf. Maar eigenlijk is netwerken simpelweg het leren kennen van nieuwe mensen (liefst in de sector waarin je geïnteresseerd bent) en via hen nuttige informatie op te doen die je helpt bij het vormgeven van je loopbaan. Het werkt vaak prettig het op een laagdrempelige manier te benaderen. Mocht je netwerken na onderstaand stuk nog steeds een lastig en abstract thema vinden, kan je je opgeven voor onze workshop.

      • De reden waarom je zou moeten netwerken zijn erg simpel: veel vacatures worden niet gepubliceerd op de publieke kanalen. Om een uitgebreid wervingsproces te omzeilen, nemen veel bedrijven nieuw personeel aan op aanbevelingen van hun medewerkers.
        Netwerken heeft niet alleen voordelen, het kost ook veel tijd en energie. Je moet tijd vrijmaken om mensen te ontmoeten en energie steken in je voorbereiding op deze gesprekken. Netwerken is misschien niet de snelste manier om een baan te vinden, maar vaak wel een van de meest effectieve.

      • Voordat je denkt aan netwerkevenementen, is het handig om eens om je heen te kijken. Breng de professionele (en persoonlijke) contacten die al hebt in kaart. Maak een lijst van deze contacten en markeer ze als koude, lauwe of warme contacten. De laatste toevoeging is van belang omdat het je helpt bij het contactleggen met deze bekenden. Wanneer je een koud contact benadert, stel je andere vragen dan wanneer je een warm contact benadert. Ook zullen de verwachtingen verschillen.

        Wanneer je naar een event gaat dat gericht is op netwerken, is voorbereiding ook heel belangrijk. Netwerken is een vaardigheid die je kunt ontwikkelen en verbeteren. Hoe meer je oefent, hoe beter je erin wordt. In het begin zal je veel tijd moeten investeren in het onderzoeken van de bedrijven die aanwezig zullen zijn op de events.. Kijk bijvoorbeeld op de website van ERD en banenmarkten en bedenk op voorhand welke bedrijven jouw interesse wekken en waar je contact mee zou willen opnemen. Na de theoretische voorbereiding komt de praktische: Wat trek je aan? (casual business) Heb je je LinkedIn geüpdatet? En heb je je CV ingepakt? Zorg daarnaast dat je lijst met vragen up-to-date is, oefen je elevatorpitch een paar keer en wellicht kan het zelfs handig zijn om businesskaartjes mee te nemen.

      • Wanneer je een netwerkevenement hebt bijgewoond en je zelf business/netwerkkaartjes hebt uitgedeeld, of er een aantal hebt ontvangen, is het belangrijk dat je in contact blijft met deze personen. Wacht niet te lang om weer contact met hen op te nemen, maar zorg wel dat je dit met een duidelijke reden doet. De tijd van de persoon in kwestie is kostbaar en je wilt deze niet verdoen met het stellen van niet relevante vragen of een oppervlakkig gesprek.

        1. Vraag nooit om een baan. Dit is namelijk niet iets wat men zomaar kan geven. Wel kan men je interessante informatie geven over het werkveld, het beroep, de aannameprocedure, etc.
        2. Maak na afloop van een evenement een lijst van alle mensen die je hebt ontmoet: waar werken ze? Wat doen ze? Welke onderwerpen heb je met hen besproken en hoe kunnen ze je helpen? Dit zorgt dat je de belangrijke informatie niet vergeet, mogelijk zit er een aanleiding tussen voor vervolgcontact.
        3. Wanneer je contact zoekt met iemand die je op een netwerkevent hebt ontmoet, is het belangrijk op voorhand nog onderzoek te doen naar het bedrijf en de functie van de persoon in kwestie.
        4. Neem altijd je CV mee (met foto) naar een netwerkevent of gesprek.  Vanzelfsprekend heb je je CV secuur nagekeken en is hij van goede kwaliteit. Door je CV uit te delen, onthoud de ander je makkelijker. Voor je, je CV uitdeelt is het handig deze nog door een buitenstaander te laten controleren. Je kunt een afspraak maken voor onze CV en LinkedIn check.
        5. Stel geen oppervlakkige vragen die je ook zelf zou kunnen beantwoorden wanneer je de website van het bedrijf had bezocht. Denk goed na over je vragen, wat wil je nu echt weten?
    • Wanneer je meer over een bedrijf wilt weten, kan je hun social media onderzoeken. Het is de perfectie manier om te onderzoeken hoe zij zichzelf graag profileren daarnaast worden er ook veel vacatures op deze kanalen geplaatst. Het is dus een effectieve manier voor jou om een beeld van het bedrijf te vormen. Social media werkt echter twee kanten op, je kunt het ook actief inzetten als jouw visitekaartje. Voornamelijk wanneer je een carrière nastreeft in sales, media, PR of marketing is het belangrijk om online vindbaar te zijn als professional.

      Het is belangrijk om offline te netwerken door middel van evenementen, maar het is minstens zo belangrijk om online vindbaar en actief te zijn als professional. Veel recruiters gebruiken LinkedIn om mogelijke kandidaten te zoeken en zij gebruiken media als Facebook, Instagram en Twitter om een beeld te krijgen van wie jij bent als persoon. Je kunt deze kanalen dus actief inzetten om jouw visitekaartje op verschillende manieren over te brengen. Het is handig dat je, je verhaal op verschillende manieren kunt overbrengen aan jouw toekomstig werkgever, maar er kleven ook nadelen aan. Veel van deze media gebruik je in privé sferen, daar doe je misschien dingen die niet goed passen binnen het door jou geschetste verkoopplaatje uit je sollicitatiebrief. Wees dus bewust dat de dingen die je online plaatst niet alleen voor je directe vrienden vindbaar is, maar ook voor recruiters en (toekomstige) werkgevers.

        • Voeg een goede professionele foto toe. Ook op persoonlijke kanalen als Facebook wil je niet lallend met zes bier in je hand op de foto staan.
        • Wees je bewust van de groepen, personen en pagina’s die je volgt.
          • Positief: Je kan personen, groepen en pagina’s volgen op alle social media kanalen om op de hoogte te blijven van de ontwikkelen in je werkveld. Reageer op posts uit jouw werkveld die je interessant vindt. Wees actief en zichtbaar op social media. Zo herkennen mensen je naam, kan je gemakkelijker in de toekomst iemand laagdrempelig een vraag stellen en breidt je jouw vakkennis uit. Je breidt gemakkelijk je (online) netwerk uit.
          • Negatief: Wanneer je roekeloos dingen liket en volgt, kan het zo zijn dat je je verbindt met een ideologie waar je niet achter staat (of waar je toekomstig werkgever niet achter staat). Let goed op dat je niet lid bent van pagina’s die worden geassocieerd met racisme, seksisme en extremisme. (Dit geldt dus ook voor reacties die je op ‘neutrale’ pagina’s plaatst! Een extreme opmerking onder een nieuwsbericht van de NOS is ook herleidbaar.)
        • Wat een toekomstig werkgever niet op je pagina’s wilt vinden: bewijs van overmatig drankgebruik, drugsgebruik, naaktfoto’s, rare taal, links naar twijfelachtige websites en criminele activiteiten.
      • LinkedIn is in je zoektocht naar een baan een belangrijk platform. Vaak is het de eerste link waar werkgevers op terechtkomen wanneer zij jouw naam in voeren op Google. Het is het medium waar je een interactief CV kan uploaden en waar recruiters op zoek zijn naar goede werknemers. Naast dat er op professioneel niveau naar nieuwe werknemers wordt gezocht, is het ook het platform waar studenten in contact kunnen komen met alumni . Je persoonlijke netwerk wordt op LinkedIn heel inzichtelijk gemaakt: Je kunt gemakkelijk zien welke contacten er tussen jou en een interessante organisatie zitten.
         

        Tips:

        • Onder je naam moet er een informatieve profieltekst staan zoals bijvoorbeeld “onlangs afgestudeerd“, voeg ook je titel toe aan deze tekst. Wanneer je op zoek bent naar een (specifieke) baan of een baan in een specifieke branche +kan je dat ook in deze header kwijt.
        • Zorg dat je werk en opleidingsgebieden volledig ingevuld zijn. Je moet jezelf online verkopen en dat lukt het best door je prestaties te benoemen (en bewijzen door bijvoorbeeld verwijzingen naar websites van projecten, aanbevelingen van collega’s etc.)
        • Laat je ambities zien door lid te worden van specifieke groepen. Dit helpt je niet alleen bij het uitbreiden van je (online) netwerk, maar het dient ook als etalage van je interesses voor onbekenden die jouw profiel bezoeken.
        • Vraag na afloop van een project, evenement of baan aan een collega of hij/zij een aanbeveling wil schrijven op je LinkedInprofiel. Een goede review upgradet je profiel.
      • Facebook en Instagram zijn sociale kanalen waar je persoonlijke interesses en ervaringen centraal staan. Bij deze media is het heel gewoon dat je profielen privé zijn en je (toekomstige) baas dus niet mee kan kijken welke posts jij allemaal liket. Je profielfoto is wel zichtbaar voor iedereen, dus denk twee keer na voor je een foto van uit de hand gelopen stapavond instelt als profiel- of omslagfoto. Daarnaast moet je opletten wanneer jij reacties plaatst op openbare pagina’s. Deze kunnen vaak wel via Google teruggevonden worden. Op Facebook zijn er diverse pagina’s waar vacatures worden geplaatst. De pagina’s richten zich meestal op een specifieke doelgroep (trainees/startersfuncties) of vakgebied. Het volgen van deze pagina’s kan nuttig zijn. 

      • Magnet.me is een platform gericht op (recent) afgestudeerden die opzoek zijn naar hun eerste baan. Je kunt op Magnet.me terecht voor het zoeken naar een stage, een bijbaantje of de start van je carriere na afstuderen. Het werkt erg eenvoudig: Nadat je een profiel hebt aangemaakt krijg je te zien welke bedrijven passen bij jouw interesses en competenties. Je kan zelf contact opnemen met bedrijven, maar bedrijven kunnen ook het initiatief nemen om contact op te nemen met jou. 

      • EURconnect is een online platform waarin alumni, studenten en medewerkers van de EUR met elkaar in contact kunnen komen en blijven. Je kunt dit gebruiken om te zoeken naar mensen om mee te netwerken en er worden ook vacatures geplaatst.

  • Wanneer je de vorige stappen goed hebt doorlopen, vind je uiteindelijk een baan die aansluit bij je interesses en waarbij jij in het bezit ben van de juiste competenties. Je kunt niet het bedrijf zomaar binnenlopen en aan de slag gaan, je moet eerst solliciteren. Normaliter start een sollicitatieproces met het versturen van je motivatiebrief en je CV. Hierna wordt je (in het gunstigste geval) uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek. Afhankelijk van het bedrijf waar je solliciteert, word je hierna uitgenodigd voor een tweede gesprek en wellicht een assessment. Het is belangrijk om positief op te vallen tijdens deze rondes, je hebt maar één kans op een goede eerste indruk!

    • Wanneer solliciteert voor een baan is het belangrijk dat je CV opvalt in de massa. Volg de volgende CV tips bij het opstellen van een goed CV en stel je eerste baan veilig!

      • Er is geen vastgesteld stappenplan voor het opstellen van een CV. Wel zijn er een aantal onderdelen die in een CV horen. Je moet de volgende onderwerpen op een overzichtelijke manier opsommen: persoonlijke gegevens, educatie, kwalificaties, werkervaring, extra curriculaire activiteiten en extra informatie zoals: vaardigheden, persoonlijke interesses, successen, hobby’s en indien van toepassing referenties.

      • Een sterk CV is altijd goed leesbaar, het dient als checklist voor een toekomstig werkgever. De vuistregel is dat hij niet langer is dan twee pagina’s. Echter, het is belangrijk je te verdiepen in de sector waar je wilt gaan werken. Zo is het als consultant vanzelfsprekend om een CV van slechts één pagina in te leveren. Een goed CV vertelt een consistent verhaal doordat de details consequent zijn doorgevoerd.

      • Een aantal gegevens zijn optioneel om op je CV te vermelden (huwelijkse staat, religie) en andere adviseren we om te omzeilen (functiebeperking, gezondheidsinformatie, en salaris). Sommige onderdelen zijn niet verplicht maar in Nederland wel de gewoonte om toe te voegen aan je CV: Foto, geboortedatum, gender en nationaliteit.

      • Elk CV moet aangepast worden op de baan waar je voor solliciteert. Zorg dat je CV past bij het omschreven profiel uit de vacature. Je kan bijvoorbeeld bepaalde termen gebruiken of je CV aan de hand van thema’s uit de vacature indelen. Sommige bedrijven gebruiken software om CV’s te scannen. Waarschijnlijk zoeken ze daarmee aan de hand van trefwoorden zoals ze die ook in de vacature beschrijven. Het is niet de bedoeling dat je voor elke sollicitatie een compleet nieuw CV opstelt, maar door bepaalde thema’s uit te lichten maak je hem wel persoonlijk.

      • Een CV moet een etalage zijn van je vaardigheden. Het is belangrijk dat je aantoont welke waardevolle vaardigheden jij bezit en hoe je ze hebt ontwikkeld tijdens eerdere werkzaamheden. Voorbeelden van belangrijke vaardigheden: communicatietechnieken, computer skills, goed in teamverband kunnen werken, probleemoplossend kunnen werken etc.

      • Je kan verschillende kopjes maken voor je werkervaring (incl. stages), extra curriculaire activiteiten, studieprojecten en vrijwilligerswerk. Beschrijf per ervaring of werk kort voor welke activiteiten jij verantwoordelijk was en welke resultaten jouw werkzaamheden hebben opgeleverd. Het is belangrijk dat je vooral ervaringen en vaardigheden uitlicht die nuttig zijn voor je volgende werk.

      • In veel gevallen heb je nog eigenschappen of vaardigheden vergaard die niet onder een specifiek eerder genoemd kopje vallen. Je kan deze onder ‘extra informatie’ kwijt, zoals bijvoorbeeld de talen die je spreekt (incl. niveau), een bijzonder maatschappelijk project waar je betrokken bij was etc. Zorg wel dat de vaardigheden in relatie staat met de baan!

      • Je bent niet verplicht om referenten op te nemen op je CV. Het is echter wel aan te raden reeds aan je huidige werkgever te vragen of hij of zij als referent zou willen optreden, mocht het nodig zijn in de toekomst. Je geeft alleen de contactgegevens wanneer een toekomstig werkgever hierom vraagt. Wanneer je nog geen werkervaring hebt, kun je ook een docent als referent op te geven

      • Het is belangrijk dat je, je CV regelmatig updatet met nieuwe successen, verantwoordelijkheden, behaalde certificaten of andere kleine prestaties. Wanneer je dit niet doen vergeet je snel details die juist van toegevoegde waarde zouden kunnen zijn.

      • We hebben hier twee voorbeelden van CV’s. Onthoud wel, er is niet één goed voorbeeld, gebruik deze CV’s voornamelijk als inspiratiebron Example 1 and Example 2.

      • Heb je je CV geactualiseerd aan de hand van bovenstaande tips, maar twijfel je nog ergens over? Maak een afspraak bij onze Loopbaanadviseurs om je CV te bespreken!  

    • Wanneer je solliciteert, bekijkt een recruiter eerst je CV. Wanneer je CV overeenkomt met de gestelde eisen voor de positie zal hij of zij je sollicitatiebrief lezen. Een goede sollicitatiebrief vergroot je kans om uitgenodigd te worden voor een gesprek. Meestal moet je bij het solliciteren altijd een CV én brief opsturen.

        1. Elke motivatiebrief moet je personaliseren op het bedrijf en functie waar je naar solliciteert. Voordat je je brief schrijft is het dus belangrijk dat je je goed in het bedrijf verdiept.
        2. Lees de functieomschrijving heel goed. Hier staan namelijk de kernvaardigheden en kwalificaties in genoemd die de ‘perfecte sollicitant’ bezit. Denk na over situaties en ervaringen waarin jij deze vaardigheden kan aantonen.
        3. Controleer je eigen netwerk op mogelijke contacten. Wie weet ken jij mensen die ervaring hebben in dit werkveld of bij het bedrijf waar je wil solliciteren en kunnen ze jou voorzien van tips.
        • Begin de eerste alinea met een korte uitleg waar je de vacature hebt gevonden. Voor je solliciteert wordt aangeraden om eerst te bellen met het bedrijf. Je kan in de eerste alinea ook verwijzen naar dit gesprek. Daarnaast vertel je in deze alinea waarom je een brief schrijft en voor welke positie je solliciteert (stage, traineeship, baan).
        • De kern van de brief bestaat uit twee motivaties (waarom je geïnteresseerd bent in de vacature en het bedrijf) en je verkoopverhaal (waarin je jezelf en competenties verkoopt). Maak de recruiter duidelijk dat jij vaardigheden bezit die noodzakelijk zijn voor de positie en een positieve bijdrage aan het bedrijf zullen leveren.
        • In de laatste paragraaf beschrijf je wat je graag ziet gebeuren wanneer de recruiter jouw brief gelezen heeft. Laat hen weten dat je erg geïnteresseerd bent in een sollicitatiegesprek. Refereer naar je CV dat je als bijlage toevoegt. Geef hen de kans meer over jou te weten te komen.

         

        • Verkoop jezelf bij de organisatie door ervaringen die relevant zijn voor de vacature te benoemen.
        • Doe onderzoek naar de organisatie en benoem in je brief wat je opvallend en interessant vindt.
        • Benoem feiten die jou als persoon extra interessant maken voor een recruiter/baas (ervaring, onderwijs).
        • Controleer je grammatica en spelling!
        • Bel het bedrijf en vraag om extra informatie (over de functie).
        • Benoem duidelijk voor welke functie je solliciteert door het te benoemen in je onderwerp bovenaan de brief.
        • Pas je brief steeds aan op de organisatie waar je zou willen werken.
        • Begin je brief niet met dhr./mevr. of ‘Beste Lezer’, de aanhef van je brief moet persoonlijk zijn!
        • Je hoeft jezelf niet voor te stellen in een brief. Je naam staat onderaan de brief en je hebt ook je CV meegestuurd.
        • Wees niet te wanhopig (“ik verstuur heel vaak mijn CV.”), maar ook niet arrogant (“Je mist een belangrijk teamlid als je mij niet aanneemt”).
        • Je brief is nooit langer dan één pagina.
    • Het doel van een sollicitatiegesprek is dat een werkgever kan inschatten of je binnen het team/bedrijf past, je de baan aankan en of je een goede weerspiegeling bent van het bedrijf naar klanten toe. Het is dus een check vanuit de werkgever, maar het is ook voor jou het moment om te controleren of jouw aannames kloppen. Je kan tijdens het gesprek ontdekken of de baan en het bedrijf echt passen bij jouw wensen, ambities en verwachtingen.

        • Lees je CV en motivatiebrief voor het gesprek goed door. Zorg dat je weet wat je hebt geschreven en wat je hebt uitgelicht.
        • Bestudeer de functieomschrijving, je kan zo inschatten wat de zwaartepunten van het gesprek zullen zijn.
        • Onderzoek het bedrijf en het werkveld.
        • Het is belangrijk om een goede eerste indruk te maken op degenen die het gesprek leiden. Denk na over je kleding: het is beter om overdressed te dan underdressed gekleed te zijn. Zorg dat je weet waar het gesprek plaatsvindt en wees ongeveer 15 minuten van te voren aanwezig.
        • Bereid mogelijke vragen voor de werkgever voor. Dit laat zien dat je geïnteresseerd bent en dat je, je huiswerk hebt gedaan.
        • Biografische vragen: Deze vragen zijn bedacht om je op je gemak te stellen en je iets over jezelf te laten vertellen. Bijvoorbeeld: Wat kan je over jezelf vertellen? Als ik aan een vriend/collega/medestudent vraag wat voor iemand jij bent, wat zou hij/zij dan vertellen?
        • Motivatievragen: Deze vragen zijn bedacht om je interesse en motivatie in de functie te meten. Bijvoorbeeld: Waarom heb je specifiek voor deze baan gesolliciteerd? Wat trekt jou het meest aan in deze functie? Hoe zie jij je loopbaan voor je? Wat voor ambities heb je? Wat spreekt je aan in de organisatie? Waarom wil je bij dit bedrijf werken?
        • Persoonlijke kwaliteiten vragen: Deze vragen zijn bedacht om je sterke en zwakke punten inzichtelijk te maken en te onderzoeken hoe goed jij jezelf kent. Voorbeeld vragen: Waar ben je goed in? Wat vind je het leukst aan jezelf? Wanneer functioneer jij het best? Wat maakt dat jij met plezier naar je werk gaat? Wat stimuleert jou? Wat zijn jouw vaardigheden? Wat zijn je sterke en zwakke eigenschappen? Waarom zouden we jou moeten aannemen?
        • Hypothetische vragen/casussen: Wat zou jij doen als… Deze vaak complexe casussen zijn bedacht om je denkvermogen te testen en te zien hoe snel jij kan schakelen, welke denkstappen jij maakt en of jij probleemoplossend ingesteld bent. Bijvoorbeeld: wat zou jij doen als jij een beslissing zou moeten maken wat grote gevolgen heeft voor het bedrijf? Wat zou je doen wanneer je een meningsverschil hebt met een collega? Hoeveel ballonnen passen er in deze kamer? Onthoud dat er geen goede of verkeerde antwoorden zijn. De interviewer is voornamelijk geïnteresseerd hoe jij reageert op de casus en welke aanpak jij toepast. De vragen dient om je analytische vaardigheden, creativiteit en flexibiliteit te testen.
        • Competentiegerichte vragen: Deze vragen focussen zich specifiek op jouw competenties en competenties die belangrijk zijn voor je toekomstige baan. Er zal worden doorgevraagd hoe je deze vaardigheden hebt vervaardigd en hoe je ze hebt toegepast. Bijvoorbeeld: Vertel ons wanneer/waar jouw communicatieve vaardigheden cruciaal waren. Omschrijf een situatie waarin je een echte teamplayer was. Deze vragen refereren naar de STARmethode.
        • Denk na over je antwoorden. Wanneer je een vraag gesteld word waar je niet direct een antwoord op hebt, kan je de vraag hardop (in je eigen woorden) herhalen. Zo sprokkel je wat tijd bij elkaar om na te denken. Je zou op dat moment ook tactisch een slokje van je koffie of thee kunnen nemen.
        • Gebruik voorbeelden uit eerder werk, activiteiten of studieprojecten n.a.v. STARmethode.
        • Wees professioneel, begroet en beantwoord de vragen van de interviewer niet op een informele manier.
        • Het is niet persé slecht wanneer er even een stilte valt. Blijf niet praten om het praten.
        • Onthoud dat de interviewers jou niet kennen, ze kennen je alleen op papier. Denk dus niet dat cruciale informatie een voor de hand liggend gegeven is, of dat ze sommige informatie wel tussen de regels door hebben gelezen in je brief.
        • Een positieve uitstraling is belangrijk in je eerste gesprek. Spreek niet negatief over je vorige collega’s, werkgever, recruiter etc. Je moet de interviewer laten zien dat jij het beste maakt van elke situatie.
        • Belangrijkste: wees ontspannen tijdens het gesprek. De beste manier om dit te bewerkstelligen is door het gesprek goed voor te bereiden en met een open blik het gesprek in te gaan. Het zou super leuk zijn wanneer ze geïnteresseerd zouden zijn in jou, maar indien dat niet het geval is: er zwemmen nog genoeg vissen in de zee!