Kindercollege

Waaruit bestaan kindercolleges?

Een Kindercollege is een interessante, verrijkende activiteit voor nieuwsgierige leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisschool. 

Een Kindercollege bestaat uit drie onderdelen:

  • Een introductieles op de basisschool, verzorgd door eigen leerkracht met lesstof aangeleverd door het Wetenschapsknooppunt;
  • Het Kindercollege op de Erasmus Universiteit Rotterdam, verzorgd door een wetenschapper;
  • Een afsluitende les op de basisschool verzorgd door eigen leerkracht met lesstof aangeleverd door het Wetenschapsknooppunt.

De drie onderdelen van het Kindercollege versterken elkaar en passen in de kerndoelen van de school.

Om goed voorbereid en met plezier te kunnen deelnemen aan het door de wetenschapper verzorgde Kindercollege is het van belang dat de toegezonden introductie-les voorafgaand wordt behandeld.
Ook is het waardevol voor de leerlingen om na het Kindercollege de afsluitende les te verzorgen.

Bekijk de verschillende thema's

Reclame wordt gemaakt zodat mensen producten herkennen in de winkel en die producten graag willen hebben en kopen. 
Reclamemakers gebruiken allerlei trucjes om de producten zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

In de lessen van dit thema leren kinderen deze trucjes te herkennen door zelf op zoek te gaan naar voorbeelden van reclame (eerste les op school); leren kinderen hoe de verschillende trucjes in televisie- en internetreclame niet alleen hebberigheid veroorzaken, maar ook onzekerheid en ongezonde leefwijzen beïnvloeden (Kindercollege op de universiteit); en leren kinderen ten slotte hoe ze hun kennis van de reclametrucjes kunnen inzetten om zelf te bepalen door welke reclame ze wel en welke reclame ze niet beïnvloed willen worden (tweede les op school).Samen worden we reclame de baas!

Van je lievelingsmuziek tot aan wat je later wilt worden. Hoe ontwikkel je al je voorkeuren en komen je keuzes voor bepaalde smaakrichtingen tot stand? Komt dit volledig uit jezelf of heeft je omgeving zoals je ouders, vrienden of het land waarin je woont hier ook invloed op?

Zijn we hebberig of geven we juist snel geld weg? Inzamelingsacties zoals het glazen huis en giro 555 krijgen elk jaar veel aandacht. Er worden miljoenen euro’s opgehaald voor goede doelen. Waarom doen we dit? Zijn wij echt zo goed in het schenken van geld? In hoeverre spelen egoïsme en sociale verwachtingen een rol in deze gulheid? 

In dit drieluik ontdekken leerlingen of mensen hebberig of gul zijn en leren zij hoe dat komt. In de eerste les op school ontdekken de leerlingen aan de hand van een aantal spellen hoe hebberig of hoe gul we als mensen zijn. Deze spellen zijn door onderzoekers ook in het laboratorium uitgevoerd. In het college op de universiteit bespreekt associate professor Jan Stoop of de spellen iets zeggen over gedrag in het echt. Met name wordt ingegaan op verschil in gedrag tussen de rijken en de armen. In de slotles voeren de leerlingen op basis van de eerste les en het college een eigen sociaal economisch experiment uit om gedrag nog verder te onderzoeken.

 

In het schooljaar 2021 - 2022 zullen wij op de volgende data weer Kindercolleges kunnen organiseren. 

 

Donderdag 2 juni 2022 - Hebben, hebben, hebben door dr. Suzanna Opree

Dinsdag 21 juni 2022 - De sociale ontwikkeling van smaak door dr. Julian Schaap

Overzicht en kosten

Aantal bijeenkomsten:3
Aantal deelnemers:Schoolklas, tijdige aanmelding is belangrijk: vol = vol
Duur:1,5 uur per keer
Kosten:

Gratis maar aanmelding is niet vrijblijvend. De aanmeldingsmogelijkheid wordt gesloten als alle plekken zijn gereserveerd. Hierdoor kunnen andere scholen niet meer intekenen voor deze activiteit.

 Let op:

Omdat een onderdeel op de universiteit wordt gegeven, moet vervoer van en naar de externe locatie tijdig georganiseerd worden.

Vervoer naar de EUR

Buzz010 heeft aangeboden om mee te willen helpen met het vervoer van uw leerlingen naar de EUR! U kunt hen via www.buzz010.nl benaderen voor de mogelijkheden.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen