Kindercollege

Een Kindercollege is een interessante, verrijkende activiteit voor nieuwsgierige leerlingen van de groepen 7 en 8 van de basisschool. 

Een Kindercollege bestaat uit 3 onderdelen, t.w.:

  • Een introductie-les op de basisschool, verzorgd door eigen leerkracht met lesstof aangeleverd door WK EUR;
  • Het Kindercollege op de Erasmus Universiteit Rotterdam, verzorgd door een wetenschapper;
  • Een afsluitende les op de basisschool verzorgd door eigen leerkracht met lesstof aangeleverd door WK EUR.

De drie onderdelen van het Kindercollege versterken elkaar en passen in de kerndoelen van de school.

De eerstvolgende Kindercolleges vinden plaats op de volgende data:

  • 13 februari 2019
  • 16 mei 2019

Kindercollege 13 februari 2019

De WAUW! factor, oftewel wat maakt media leuk? 

Kinderen zijn intensieve gebruikers van media. Ze zitten op Instagram, volgen vloggers op YouTube, Whatsappen er op los, spelen games, gaan naar de film en kijken TV en series.
Veel mediagebruik is voor de lol, we noemen dat entertainment. Media worden ook gebruikt om iets te weten te komen (informatie) en om contact met elkaar te houden (communicatie). In dit college staan entertainment media centraal.

We bespreken waarom zoveel kinderen bijvoorbeeld SpangaS of Brugklas of Despicable Me leuk vinden, waarom ze Kwebbelkop of Enzo Knol volgen of graag Minecraft spelen.

We zoeken naar de Wauw! factor die maakt dat je blijft kijken. We staan ook stil bij de vraag of entertainment media alleen maar leuk zijn. Soms is het immers te spannend wat je ziet, of gewoon naar. We leggen uit hoe dat komt en vragen je mee te denken over wat je daar aan zou kunnen doen en hoe Kijkwijzer je daar bij kan helpen.

Kindercollege 16 mei 2019

Hebben, hebben, hebben: Hebberigheid en andere onbedoelde effecten van reclame

Reclame wordt gemaakt zodat mensen producten herkennen in de winkel en die producten graag willen hebben en kopen. 
Reclamemakers gebruiken allerlei trucjes om de producten zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

In de lessen van dit thema leren kinderen deze trucjes te herkennen door zelf op zoek te gaan naar voorbeelden van reclame (eerste les op school); leren kinderen hoe de verschillende trucjes in televisie- en internetreclame niet alleen hebberigheid veroorzaken, maar ook onzekerheid en ongezonde leefwijzen beïnvloeden (Kindercollege op de universiteit); en leren kinderen ten slotte hoe ze hun kennis van de reclametrucjes kunnen inzetten om zelf te bepalen door welke reclame ze wel en welke reclame ze niet beïnvloed willen worden (tweede les op school).

Samen worden we reclame de baas!

Overzicht en kosten

Aantal bijeenkomsten:3
Aantal deelnemers:Schoolklas, tijdige aanmelding is belangrijk: vol = vol
Duur:1,5 uur per keer
Kosten:

Gratis maar aanmelding is bindend in verband met organisatie en goede uitvoering van het college. Als vervoerskosten naar de Erasmus Universiteit Rotterdam een belemmering voor deelname aan het Kindercollege vormen is het raadzaam om contact op te nemen met het Wetenschapsknooppunt EUR of via Buzz010.

 Let op:Omdat een onderdeel op de EUR wordt gegeven moet vervoer van en naar de externe locatie tijdig georganiseerd worden. 
Buzz010

Vervoer naar de EUR

Buzz010 heeft aangeboden om mee te willen helpen met het vervoer van uw leerlingen naar de EUR! U kunt hen via www.buzz010.nl benaderen voor de mogelijkheden.