Lustrumcadeau - Science meets you!

‘Science meets you!’-colleges als cadeau aan scholieren

Dit jaar viert de Erasmus Universiteit haar 105e verjaardag met als thema ‘Science Meets City’. Wie jarig is trakteert. Omdat de universiteit grote waarde hecht aan haar band met de scholen in de regio, nodigt de universiteit scholen in het basis- en voortgezet onderwijs uit voor een aantal gratis colleges in diverse thema’s onder de titel “Science meets you!In deze colleges, die worden verzorgd op de universiteit, kunnen leerlingen kennis maken met wat onderzoek betekent voor dingen waar zij dagelijks mee te maken hebben.

Als u ervoor kiest om met de leerlingen deze colleges bij te wonen, krijgt u tevens een lespakket opgestuurd. Het lespakket bevat een handleiding en materialen voor een voorbereidende les en een verwerkingsles van het college op de universiteit. In de lessen gaan de leerlingen actief aan de slag en ervaren ze hoe ze wetenschap kunnen vertalen naar de eigen leefwereld. Deze lessen worden aangeleverd door het Wetenschapsknooppunt van de Erasmus Universiteit en kunnen gegeven worden door de schooldocent van de eigen school.

Onderstaand een overzicht van de verschillende thema’s die we aanbieden.

Basisschool

  • 13 februari 2019 - 09:15-10:15 (Groep 6, 7 of 8)
    Spreker: Jeroen Jansz

    De WAUW! factor, oftewel wat maakt media leuk?

    Kinderen zijn intensieve gebruikers van media. Ze zitten op Instagram, volgen vloggers op YouTube, Whatsappen er op los, spelen games, gaan naar de film en kijken TV en series.
    Veel mediagebruik is voor de lol, we noemen dat entertainment. Media worden ook gebruikt om iets te weten te komen (informatie) en om contact met elkaar te houden (communicatie). In dit college staan entertainment media centraal.

    We bespreken waarom zoveel kinderen bijvoorbeeld SpangaS of Brugklas of Despicable Me leuk vinden, waarom ze Kwebbelkop of Enzo Knol volgen of graag Minecraft spelen.

    We zoeken naar de Wauw! factor die maakt dat je blijft kijken. We staan ook stil bij de vraag of entertainment media alleen maar leuk zijn. Soms is het immers te spannend wat je ziet, of gewoon naar. We leggen uit hoe dat komt en vragen je mee te denken over wat je daar aan zou kunnen doen en hoe Kijkwijzer je daar bij kan helpen.

    *Mocht u nog interesse hebben in dit kindercollege, neem dan contact op met tilly.schildt@eur.nl om de mogelijkheden te bespreken.

  • 11 maart 2019 - 09:30-10:45 (Groep 6, 7 of 8)
    Spreker: Famke Mölenberg

    Hoe (on)gezond is jouw leefomgeving?

    Wat is gezond? Hoe gezond is onze eigen buurt? Nodigt het schoolplein uit om te bewegen? Gaan kinderen op de fiets naar school of worden ze gebracht met de auto? Gaan ze regelmatig naar de tandarts? Om deze vragen te beantwoorden brengen wetenschappers het gedrag van kinderen en hun ouders in kaart. Op basis hiervan zoeken ze naar manieren om de stad Rotterdam zó in te richten dat Rotterdamse kinderen gezond blijven of gezonder worden.

    In de voorbereidende les gaan de kinderen nadenken over wat gezond gedrag is en hoe gezond de leefomgeving van de kinderen is. Denk aan thema’s als voeding en beweging. In het college maken de leerlingen kennis met onderzoeken en interventies uitgevoerd in gemeente Rotterdam. In de laatste les gaan de kinderen zelf op zoek naar mogelijkheden om hun eigen leefomgeving gezonder te maken.

  • 16 mei 2019 - 09:15-10:15 (Groep 6, 7 of 8)
    Spreker: Sanne Opree

    Hebben, hebben, hebben: Hebberigheid en andere onbedoelde effecten van reclame

    Reclame wordt gemaakt zodat mensen producten herkennen in de winkel en die producten graag willen hebben en kopen. 
    Reclamemakers gebruiken allerlei trucjes om de producten zo leuk en aantrekkelijk mogelijk te maken.

    In de lessen van dit thema leren kinderen deze trucjes te herkennen door zelf op zoek te gaan naar voorbeelden van reclame (eerste les op school); leren kinderen hoe de verschillende trucjes in televisie- en internetreclame niet alleen hebberigheid veroorzaken, maar ook onzekerheid en ongezonde leefwijzen beïnvloeden (Kindercollege op de universiteit); en leren kinderen ten slotte hoe ze hun kennis van de reclametrucjes kunnen inzetten om zelf te bepalen door welke reclame ze wel en welke reclame ze niet beïnvloed willen worden (tweede les op school).

    Samen worden we reclame de baas!

    *Mocht u nog interesse hebben in dit kindercollege, neem dan contact op met tilly.schildt@eur.nl om de mogelijkheden te bespreken.

Middelbare school

  • 14 maart 2019 - 09:00-12:00 (Klas 3 of 4)
    Spreker: BlueCity/Derk Loorbach
    Circulaire economie

     

    De stad van morgen: Van afval naar waarde

    Hoeveel afval hebben wij per dag? Hoeveel water wordt er elke dag verspild op school? Waar is je IPhone van gemaakt en wat voor afval blijft er over? Hoe zouden de grondstoffenstromen zo veranderd kunnen worden dat er geen afval overblijft? Er is steeds meer aandacht voor de circulaire economie: een economie waarin afval volledig opnieuw wordt ingezet.

    In dit drieluik ervaren en ontdekken leerlingen hoe je door zelf te ondernemen afval waardevol kan maken. In de voorbereidende les maken leerlingen kennis met circulaire economie en onderzoeken ze hoe het lineaire model van hun spullen eruit ziet. Daarna gaan leerlingen op bezoek bij Blue City in Rotterdam. Hier zien ze hoe het oude pand van het zwemparadijs Tropicana op een duurzame manier is getransformeerd naar een ‘circulaire voorbeeldstad’: het is een plek geworden waar men kan wonen, werken en recreëren. In Blue City maken de leerlingen kennis met nieuwe producten en nieuwe inzichten van ondernemers zoals het telen van zwammen op koffiedik. In de laatste les gaan de leerlingen vol inspiratie zelf aan de slag om hun afval waardevol te maken.

  • 8 mei 2019 - 10:30-11:45 (Klas 1 of 2)
    Spreker: Jan Stoop

    Hebberig of toch niet?

    Zijn we hebberig of eerder vrijgevig? Inzamelingsacties zoals het glazen huis en giro 555 krijgen elk jaar veel aandacht. Er worden miljoenen euro’s opgehaald voor goede doelen. Waarom doen we dit? Zijn wij werkelijk zo vrijgevig? In hoeverre spelen eigenbelang en de geldende normen een rol in deze vrijgevigheid?

    In dit drieluik ontdekken leerlingen of mensen hebberig of vrijgevig zijn en leren zij hoe dat komt. In de eerste les ondervinden de leerlingen zelf hoe mensen keuzes maken aan de hand van laboratoriumexperimenten over vrijgevigheid, onderhandelen en vertrouwen. In het college op de universiteit bespreekt associate professor Jan Stoop of de laboratorium resultaten iets zeggen over gedrag in het echt. Met name wordt ingegaan op verschil in gedrag tussen de rijken en de armen. In de slotles voeren de leerlingen op basis van de opgebouwde kennis een eigen sociaal economisch experiment uit om gedrag nog verder te onderzoeken.

Overzicht en kosten

Wij hopen u en uw leerlingen te mogen ontvangen. Wilt u deelnemen? Meld u dan nu aan via de aanmeldbutton. Deelname aan de kindercolleges is geheel gratis.

Aantal bijeenkomsten:

 

  • Een introductie-les op de school, verzorgd door eigen leerkracht met lesstof aangeleverd door WK EUR;
  • Het “Science meets you!’-college op de Erasmus Universiteit Rotterdam, verzorgd door een wetenschapper;
  • Een afsluitende les op de school verzorgd door eigen leerkracht met lesstof aangeleverd door WK EUR.

Aantal deelnemers:

Schoolklas, tijdige aanmelding is belangrijk: vol = vol

Duur:

1,5 uur per keer

Kosten:

Gratis maar aanmelding is bindend in verband met organisatie en goede uitvoering van het college.

Bent u ouder van een meer- of hoogbegaafd kind?

Kom naar onze inspiratieavond op 10 april

Lees meer