Achter de schermen van de Nederlandse mode

De kloof overbruggen tussen onafhankelijke modeontwerpers, ambachtslieden en mode-intermediairs

De mode-industrie wordt geconfronteerd met ingrijpende herstructureringen. Onafhankelijke modeontwerpers moeten nieuwe strategieën ontwikkelen om te kunnen concurreren en een groeiend aantal ontwerpers tracht lokaal te blijven, herontdekt lokale ambachtelijke vaardigheden en wenst meer controle uit te oefenen over het productieproces. Dit project bood een eerste verkenning van de praktijken tussen onafhankelijke modeontwerpers, plaatselijke ambachtslieden en tussenpersonen.

Binnen dit kader trachten een aanzienlijk aantal ontwerpers lokaal te blijven. Ze proberen lokale ambachtelijke vaardigheden te herontdekken en wensen meer controle uit te oefenen over het productieproces, terwijl ze een artisanale ethiek en nadruk op kwaliteit in hun collecties inbrengen.

Deze lokaal gerichte strategieën gaan gepaard met nieuwe manieren om de (mondiale) tussenpersonen en de markt te bereiken. In theorie maken digitalisering en globalisering het mogelijk tussenpersonen weg te snijden en rechtstreeks met de consument in contact te treden, bijvoorbeeld via webwinkels. Maar de omvang van deze desintermediatie blijft onduidelijk. Sommige wetenschappers pleiten voor processen van herintermediatie.

Doel van het project

Het doel van dit project was een eerste verkenning te geven van de ondernemingspraktijken van onafhankelijke modeontwerpers. De focus lag op lokale productiesystemen, de wisselwerking tussen onafhankelijke modeontwerpers en lokale ambachtslui. En om het bemiddelingsproces te bekijken vanuit zowel een cultureel economisch perspectief als vanuit een cultuursociologisch perspectief.

Partners

Tijdens dit project werkten de Erasmus Universiteit Rotterdam en Hogeschool Rotterdam samen met MARGREETH OLSTHOORN, NOT JUST A LABEL, Willem de Kooning Academie, Museum Boijmans van Beuningen en Het Nieuwe Instituut. Samen analyseerden zij de casus van Rotterdamse ontwerpers. Het project ging in januari 2015 van start. Het begon met een symposium in Museum Boijmans van Beuningen over de toekomst van de mode in Rotterdam tijdens de laatste dag van de tentoonstelling "The Future of Fashion is Now". Dit symposium werd mede georganiseerd door Dr. Mariangela Lavanga. Tijdens het project werd dit symposium later opgevolgd door een reeks ontmoetingen, waardoor het netwerk van partners werd uitgebreid. Het project werd afgesloten met een slotsymposium in Het Nieuwe Instituut in maart 2016 tijdens het "Tijdelijk Modemuseum". Het symposium "What's Next? The Future of the Fashion Industry" omvatte een dagprogramma "Behind the Scenes in the Fashion Industry" om de resultaten van het project te presenteren en een avondprogramma "Pioneers in Fashion: Better and Greener" om met Nederlandse modeontwerpers in discussie te gaan over het thema duurzaamheid.

Meer informatie

Projectleider

Financiering en partners

  • Funded by the Netherlands Organisation for Scientific Research (NWO)

  • Margreeth Olsthoorn

    Margreeth Olsthoorn
  • NOT JUST A LABEL

    NOT JUST A LABEL
  • Willem de Kooning Academy

    Willem de Kooning Academy
  • Museum Boijmans van Beuningen

    Logo Museum Boijmans Van Beuningen
  • Het Nieuwe Instituut

    Het Nieuwe Instituut

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen