Toegankelijkheid en vindbaarheid

Passende afbeeldingen

Afbeeldingen of video’s zijn bepalend voor de sfeer van de website. Zorg dat de afbeelding:

  • aansluit bij de zoekintentie van de gebruiker en het doel van de website,
  • van goede kwaliteit is,
  • uniek is. Gebruik (liever) geen stockfoto’s.

Informatie voor zoekmachines of slechtzienden

Houd bij het online plaatsen van afbeeldingen rekening met het volgende:

  • Kies een omschrijvende bestandsnaam.
  • Zet in de Image Alt het doel of de inhoud van de afbeelding om onze toegankelijkheidsstandaard te volgen.
  • Als een afbeelding een sfeerplaatje is zonder boodschap, laat de alternatieve tekst dan leeg. Gebruik geen teksten als ‘sfeerplaatje’ of ‘pijltje’. Vul in dit geval ook geen keywords in.
  • Schrijf foutloos, ook bij alternatieve teksten.
  • Ga uit van maximaal 125 karakters voor de Alt-tekst. Is dit te weinig om uit te leggen wat je ziet? Zet de informatie dan in gewone tekst.
  • Vul alleen de alternatieve tekst in. Een Title Attribute gebruik je niet om informatie te herhalen of als enige plek om informatie te ontsluiten. Niet iedereen gebruikt het Title Attribute. Denk aan gebruikers van een touchscreen, of hulpapparatuur.

Toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.0 AA

Als je met beeld werkt is het belangrijk om rekening te houden met mensen die de afbeelding niet kunnen zien en zoekmachines. EUR houdt zich aan de toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.0 AA.

Een alternatieve tekst wordt gebruikt om mensen die de afbeelding niet kunnen zien, dezelfde informatie te geven als mensen die de afbeelding wel kunnen zien. Denk bijvoorbeeld aan blinde en slechtziende bezoekers of de situatie dat de afbeelding niet geladen wordt.

Een pagina met alleen een afbeelding of video doet het niet snel goed in de zoekresultaten. Zoekmachines kunnen (nog niet) bepalen wat er op een afbeelding staat. Je kunt Google wel ‘vertellen’ wat er te zien is op een afbeelding.

  1. Bevestig het onderwerp van de pagina waardoor deze beter wordt geïndexeerd.
  2. Verhoog de kans dat gebruikers die op afbeeldingen zoeken, jouw website vinden.
  3. Zorg dat informatie die een (complexe) afbeelding geeft ook tekstueel aanwezig is.

Banners of een afbeelding van tekst

Houd er rekening mee dat afbeeldingen met tekst zoals een banner voor sommige bezoekers en Google niet toegankelijk is. Slechtzienden kunnen deze tekst niet in een andere kleurstelling weergeven. Het is niet mogelijk om deze tekst te selecteren. Plaats je toch een afbeelding van tekst? Schrijf de tekst dan ook uit op de pagina.

Video’s

Video’s moeten voor iedereen toegankelijk zijn. Zorg voor een ondertiteling voor doven en slechthorenden en audiodescriptie voor slechtzienden en blinden. Met audiodescriptie maak je informatie toegankelijk die alleen in beeld is in de video. Bij de productie van een video kan al rekening worden gehouden met deze eisen.

Infographics

Een infographic biedt vaak veel informatie. Voor de vindbaarheid, gebruiksvriendelijkheid en toegankelijkheid is het belangrijk dat deze informatie ook tekstueel aangeboden wordt. De infographic is dan een illustratie bij de tekst.

Kaarten en plattegronden

Welke informatie geeft een kaart? Bied deze informatie ook tekstueel aan. Zet bijvoorbeeld een tekst met het adres van het sportterrein bij het plaatje van de plattegrond.

Zintuiglijke eigenschappen

Zorg er voor dat je content toegankelijk is op meerdere kanalen en actueel blijft. Verwijs niet naar een kleur, vorm of positie op de pagina. Schrijf dus niet:

  • Klik op de knop rechts (op een telefoonscherm staat de knop misschien eronder).
  • Gebruik de groene knop (een bezoeker die kleurenblind is herkent de kleur niet).

Meer over media: