Informatie structureren

Als je teksten schrijft, is dat steeds vaker voor online gebruik. Grote kans dat een brochure of ander drukwerk ook op een online kanaal wordt aangeboden. Content is niet alleen tekst, het betekent letterlijk inhoud. Het zijn alle teksten, afbeeldingen, video’s en formulieren die we publiceren op onze websites, app’s en sociale media.

Zorg voor een goede structuur in je content. De structuur helpt zoekmachines om je pagina op waarde te schatten en het ondersteunt je bezoekers om de tekst te begrijpen. Op het beeldscherm scant de lezer, zoekend naar de juiste informatie. Bedenk dus wat je doelgroep op je pagina komt doen. Zet bij elkaar wat bij elkaar hoort. Organiseer de content in brokken en gebruik goede kopjes en links.

Begin met de belangrijkste boodschap

Online teksten bouw je op als een piramide: begin met de kern. Geef in de eerste zin meteen de belangrijkste informatie, dan kan de lezer beslissen of hij verder moet lezen. Details zet je verderop in de tekst of je leidt de lezer verder via een link.

Informatieve titels en koppen

Zet een korte kop boven je pagina. Probeer niet meer dan 5 woorden te gebruiken. De kop moet een goede weergave van de inhoud zijn, zodat de lezer kan bepalen of dit de gezochte informatie bevat. Gebruik in koppen de woorden waarnaar de doelgroep zoekt. Google scant ook de koppen op de pagina. Sluiten ze goed aan op de vragen van lezer? Dan worden ze beter gevonden. Achter de kop hoort geen punt.

Gebruik alinea’s en tussenkoppen

Gebruik korte teksten, waarin je steeds 1 punt uitwerkt. Alle tussenkoppen bij elkaar moeten een volledige weergave zijn van de inhoud van je webpagina.

Gebruik structuuraanduiders

Maak de content overzichtelijker door het in brokken op te delen:

  • Gebruik witregels om alinea’s van elkaar te scheiden.
  • Gebruik opsommingstekens. Kies bij instructies voor cijfers.
  • Werk met tabellen en afbeeldingen.
  • Links en vetgedrukte woorden trekken de aandacht en bieden de lezer houvast. Gebruik dit met mate.

Zie het onderwerp SEO voor meer informatie over het geschikt maken van je content voor zoekmachines zoals Google. Onderwerpen zijn: gebruik zoekwoorden, paginatitel, url,  

Meer schrijftips: