De favoriete tool van...

EUR docenten delen hun ervaringen, inzichten en meningen over verschillende onderwijstools die ze zelf hebben ingezet tijdens online vakken. Dit om je te inspireren als mede-docent, en je tijd te besparen zodat je niet alles zelf hoeft uit te vinden.

  • April 2021: FeedbackFruits

    Peter Bremen, onderzoeker Erasmus MC, en Adrie Verhoeven, universitair docent Erasmus MC, hebben de tool FeedbackFruits voor het eerst gebruikt voor geautomatiseerde feedback en peerreview in de cursus ‘Scientific Writing’. Voor deze cursus moeten studenten in drietallen een wetenschappelijk verslag/artikel schrijven waarin ze de resultaten beschrijven van een klein experiment dat ze tijdens een practicum van 2 uur samen hebben uitgevoerd. In het verleden voerden getrainde onderwijsassistenten een beoordelingsproces uit dat bestond uit twee stappen: een eerste uitgebreide feedbackronde gevolgd door een beoordelingsronde van het gereviseerde verslag (voldoende/onvoldoende).

    Peter en Adrie waren benieuwd of het mogelijk was om de feedbackronde te gebruiken als een aanvullende actieve leermogelijkheid voor de studenten. Hun redenatie was dat wanneer studenten feedback moeten geven op het werk van hun medestudenten, dit ze kan helpen hun eigen werk te verbeteren.

    Vooraf hadden Peter en Adrie aan de studenten een modelreferentiedocument en een op maat gemaakte beoordelingsrubriek verstrekt. Nadat de studenten hun verslag hadden geüpload, gingen ze aan de hand van deze twee bronnen feedback geven op het artikel van één medestudent. Iedere groep van drie studenten kreeg zo drie verschillende peerreviews voor haar verslag. Daarna konden de studenten hun verslag reviseren en de definitieve versie uploaden. De onderwijsassistenten beoordeelden het gereviseerde verslag in één stap (voldoende/onvoldoende).

    FeedbackFruits biedt een gebruiksvriendelijke en toch aanpasbare omgeving om het peerreviewproces op te zetten. De coördinator kan in alle stadia van het proces van gedachten wisselen met de studenten en zo nodig als moderator optreden. FeedbackFruits biedt ook uitgebreide statistische informatie (op individueel en populatieniveau), bijvoorbeeld over de tijd die werd besteed aan het beoordelen of het aantal opmerkingen, wat enorm handig is als je de betrokkenheid van de studenten wilt volgen.

    Peter en Adrie vonden dat de combinatie van statistische informatie en rechtstreekse interactie goed van pas kwam bij het volgen van het beoordelingsproces en de kwaliteitscontrole.

Op basis van een aselecte steekproef en de feedback van onderwijsassistenten zijn Peter en Adrie van oordeel dat de kwaliteit van de ter beoordeling ingeleverde artikelen vergelijkbaar is met die van voorgaande jaren.

Naar aanleiding van de ervaring van dit jaar concluderen zij dat peerreview in combinatie met zorgvuldige instructie (rubriek en modelreferentiedocument) in het kader van hun cursus een effectief leermiddel is.

Het voordeel van peerreview is tweeledig:
•     studenten zijn actiever betrokken bij het schrijfproces doordat ze de pet van de schrijver en de pet van de corrector opzetten (onderwijskundig voordeel).
•     onderwijsassistenten moeten de individuele artikelen nog steeds lezen en beoordelen maar hoeven minder tijd te besteden aan het geven van uitgebreide feedback, waardoor de totale tijdsinvestering afneemt (financieel voordeel).

Studenten uploaden een eerste versie van hun artikel en ontvangen ingebouwde geautomatiseerde feedback van FeedbackFruits. De docent past deze applicatie aan zodat bijvoorbeeld wordt gecontroleerd op de verplichte onderdelen (titel, samenvattingen, inleiding enz.), het aantal woorden en de taal. Dit kan handig zijn voor studenten maar het programma screent niet op inhoud-, context- en grammatica-gerelateerde kwesties.

Daarna zet FeedbackFruits het peerreviewproces op door aan te wijzen welk artikel door wie moet worden beoordeeld en geeft de tool informatie over deadlines.
Alles bij elkaar is het programma gebruiksvriendelijk maar toch redelijk goed aan te passen.
Tijdens het proces controleren wij of de studenten hun artikel op tijd inleveren en of de feedback in overeenstemming is met de beoordelingsrubriek door naar individuele opmerkingen te kijken.
Zoals hierboven beschreven houden we ook de statistieken in de gaten om in kaart te brengen welke kwesties mogelijk een nader onderzoek waard zijn.

FeedbackFruits biedt studenten ook de mogelijkheid om de ontvangen feedback te beoordelen. Op basis van deze gegevens en andere reacties die we van studenten hebben ontvangen, hebben we de indruk dat studenten de opmerkingen van hun medestudenten waardeerden en als zinvol ervoeren. Noemenswaardig is hierbij dat verschillende studenten aangaven dat het geven van feedback weliswaar enige tijd in beslag nam, maar dat de pet van de criticus hen hielp hun eigen artikel te verbeteren. Ze beseften ook beter hoeveel tijd het kost om uitgebreide feedback te geven, wat betekende dat ze de ontvangen feedback over het algemeen heel serieus namen.

Zorg voor duidelijke instructies als je gebruik wil maken van peerreview. Aangezien de studenten de kneepjes van het vak nog moeten leren, is het van belang dat ze beschikken over de juiste instrumenten. In ons geval werkten een analytische rubriek en een modelreferentiedocument heel goed. Zorg ervoor dat de instructies die je geeft zo duidelijk en eenduidig mogelijk zijn.

  • Maart 2021: Padlet

    De volgende favoriete tool is Padlet. Mélodine Sommier, universitair docent Interculturele Communicatie bij de afdeling Media en Communicatie (ESHCC), vindt de veelzijdigheid van Padlet één van zijn sterkste punten. Je kunt Padlet gebruiken als discussie- of pinningbord, het kan de vorm aannemen van een kaart of een tijdlijn, en je kunt ook allerlei instellingen over stijl of anonimiteit aanpassen. Deze veelzijdigheid betekent dat je Padlet tijdens de gehele duur van je vak kunt inzetten in plaats van steeds te wisselen tussen verschillende platforms. Het is ook een zeer intuïtieve tool, gemakkelijk te gebruiken voor docenten en studenten. 

    Het is een visualisatie tool en een participatief platform. Mélodine vindt het heel leuk dat studenten samen op dezelfde plek kennis kunnen produceren. Zij kunnen elkaars berichten zien en erop reageren, wat voor een leuke groepsdynamiek zorgt. Het gebruik van Padlet levert ook steeds een ander resultaat, vanwege de input van jouw studenten. Hierdoor is het mogelijk om de lessen af te stemmen op hun behoeften. Visualisatie staat centraal bij Padlet. Zo kunnen er foto's worden gepost en wordt er rekening gehouden met de manier waarop berichten zijn georganiseerd. Het visualiseren van ideeën ondersteunt het leerproces van de studenten in analytische vaardigheden en visuele geletterdheid.

    Mélodine gebruikt Padlet vaak als prikbord, waar studenten zichzelf bijvoorbeeld kunnen voorstellen. Dit wordt gedaan in de eerste afbeelding.  In de honourscursus “Communiceren over duurzaamheid in een interculturele context” gebruiken Mélodine en haar collega's Yijing Wang (ESHCC) en Ana Vasques (EUC) de kaartoptie van Padlet (zie de tweede afbeelding). Studenten worden gevraagd om op de kaart voorbeelden te vinden van duurzame urgenties en innovaties die ze kennen. Dit stelde de docenten achteraf in staat de mondiale dimensie van duurzaamheid te bespreken, evenals de beperkingen van onze kennis, deels vanwege een westers georiënteerde vooringenomenheid. De afwezigheid van pins in Afrika, Centraal-Azië of Rusland wordt des te duidelijker met die tool.

    Deze ervaring is gebaseerd op de gratis versie van Padlet.

    Image 1
    Image 1
    Image 2
  • Februari 2021: Miro mind mapping tool

    De volgende favoriete tool in deze serie is de Miro mind mapping tool. Femke Truijens, universitair docent Klinische Psychologie bij ESSB, coördineert het nieuwe vak ‘Severe Mental Illness in Urban Context’ in de master Klinische Psychologie. De cursus is opgebouwd uit leerpaden en vormt een inleiding over kritisch denken in verband met verschillende aspecten in de psychiatrie die studenten meestal als vanzelfsprekend beschouwen.

    Voor de realisatie van deze oefening in kritisch denken in digitale tijden heeft Femke gekozen voor de Miro Mind Mapping-tool. De Miro-tool doet precies wat je nodig hebt voor een brainstorm- of mind mapping-oefening: een peer group van studenten kan op hetzelfde moment inloggen en elkaar ‘real time’ ontmoeten, ze kunnen op basis van hun discussie een mind map ontwerpen en tekenen, ze kunnen ‘post-its’ gebruiken om inhoud aan de mind map toe te voegen en ze kunnen kiezen uit verschillende kleuren om de besproken inhoud te ordenen.

    Deze ervaring gaat overigens over de gratis versie van Miro; de EUR is bezig met een EUR-brede licentie.

De Miro-tool doet precies wat je nodig hebt voor een brainstorm- of mind mapping-oefening: een peer group van studenten kan op hetzelfde moment inloggen en elkaar ‘real time’ ontmoeten, ze kunnen op basis van hun discussie een mind map ontwerpen en tekenen, ze kunnen ‘post-its’ gebruiken om inhoud aan de mind map toe te voegen en ze kunnen kiezen uit verschillende kleuren om de besproken inhoud te ordenen. Zo hadden sommige studenten hun mind map bijvoorbeeld opgezet met rode en groene post-its om onderscheid te maken tussen positieve en negatieve perspectieven. Anderen maakten in de mind map onderscheid tussen ‘dingen die fout gaan’ en ‘mogelijke oplossingen’, die ze met elkaar verbonden door allerlei lijnen, pijlen en terugkoppelingslussen te tekenen.

De tool werd als zeer intuïtief ervaren en de mind maps die eruit zijn gekomen zijn kleurrijk en zeer gemakkelijk leesbaar zonder dat dit ten koste van de diepgang van de discussie gaat. Hierdoor is het ook heel eenvoudig om opdrachten te beoordelen en er een score aan toe te kennen, zelfs in groepen met een grootte als die van de klinische master (200+ studenten).

Het nadeel is dat er een account voor het programma moet worden aangemaakt, dus om er gebruik van te kunnen maken moeten ze hun e-mailadressen delen. Ook duurt het enige tijd om op te starten, waardoor het voor een kleinere opdracht misschien te veel technische rompslomp met zich mee zou brengen. Om dit op te vangen had ik de studenten gevraagd vooraf een account aan te maken. Ik had de studenten ook geadviseerd om eerst de discussie op gang te brengen en zich niet meteen over de technische aspecten van Miro te buigen, omdat dat mogelijk de vaart uit de discussie zou halen. Toch zou het naar mijn ervaring storender zijn om studenten te vragen een verslag of een paper over hun discussie te schrijven, terwijl deze mind mapping-tool veel ruimte laat voor diepgang en een vlot verloop van de peer group-discussies. Over het geheel genomen ben ik zeer enthousiast over de tool en ik blijf de tool waarschijnlijk wel gebruiken als we weer teruggaan naar offline onderwijs.

December 2020: Annotatie tool in Zoom

De eerste in deze serie is de annotation tool in Zoom. Floor van Rosse, assistant professor farmacie aan Erasmus MC en CLI Fellow toont hoe ze deze tool inzet tijdens haar vak en licht toe waarom deze tool ook jouw onderwijs zou kunnen verrijken.

  • Bekijk Floors gebruik van de Zoom annotatie tool en luister naar haar uitleg waarom deze tool goed werkt voor haar vak.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen