Support en faciliteiten voor onderwijs op de 1,5 meter universiteit

De EUR kiest voor een hybride model met online als basis en on-campus waar mogelijk. Een van de vervolgstappen is het benoemen van acties voor support en faciliteiten die voortvloeien uit deze keuze.

Onderstaand zijn de acties beschreven die op dit moment worden uitgevoerd door de uitvoeringsgroep Roosteren en de Community for Learning & Innovation (CLI).

Tien-Punten Plan

De EUR kiest voor maximaal gebruik van de campus in een periode waarin wisselende Corona beperkingen gelden. Op dit moment wordt een uitvraag gedaan bij de faculteiten naar de ruimtebehoeften voor het onderwijs en de tentamens. Op basis van de resultaten wordt bepaald waar extra ruimte nodig is in de vorm van bijvoorbeeld tenten op de campus, gebruik van commerciële zalen, uitbreiding van openingstijden en huren van externe locaties.

Het roosterproces, dat reeds loopt op basis van het full-campus scenario, krijgt dan ook een vervolg/ bijstelling. Doel is om de faculteiten zoveel mogelijk ruimte on campus te bieden, rekening houdend met de prioriteiten die zijn vastgesteld.

Kleinere onderwijsgroepen worden in hybride vorm aangeboden. Dit betekent dat docenten hun groepen studenten uitnodigen om bij toerbeurt fysiek en online deel te nemen.

De 75 PGO-zalen worden voor 1 augustus uitgerust met adequate AV-faciliteiten. Ook de zalen voor 17-25 personen (36 zalen) en zalen van 26-50 personen (40 zalen) worden met deze faciliteiten uitgerust.

Als studenten bij toerbeurt deelnemen aan het onderwijs in kleine en grote zalen dan is een reserveringssysteem nodig. De opleidingen hebben eigen systemen waarmee het ‘groepenmanagent’ wordt ondersteund.

In het Dienstoverleg E&S wordt dit punt besproken om vast te stellen of dit voor alle faculteiten geldt. Als dit zo is dan is er geen ‘centraal’ gecoördineerde actie nodig.

Docenten kunnen tot 1 maart 2021 gebruik maken van ZOOM voor het onderwijs. Voor de continuïteit van het onderwijs is de licentie inmiddels verlengd tot september 2021. Het is de bedoeling dat er z.s.m. in 2021 duidelijkheid komt over het gewenste alternatief, dat voor 1 september 2021 geïmplementeerd moet zijn.

Ook toetsing wordt in een hybride vorm aangeboden. Studenten dienen voorafgaand aan het tentamen aan te geven of zij dit on-campus of op afstand willen maken (hoe de werkwijze er uit gaat zien wordt in overleg met de faculteiten besloten).

In geval van verkoudheid of andere vormen van overmacht op het laatste moment kunnen studenten switchen van fysiek naar digitaal. Dit keuze/inschrijfproces dient digitaal ondersteund te worden. Onderzocht wordt of het huidige reserveringssysteem opgeschaald kan worden.

Het is belangrijk om docenten snel en goed te informeren over de eisen en verwachtingen in het kader van de anderhalvemeter-universiteit. Door middel van een campagne kan de aandacht worden gevestigd op de beschikbare didactische en organisatorische ondersteuning.

In deze campagne kan de gecombineerde dienstverlening van de LI-teams, CLI, het Risbo en de studio onder de aandacht worden gebracht. Informatie, adviezen en instructiematerialen voor docenten en studenten worden ook op MyEUR en op de CLI website geplaatst. Ook worden handige instrumenten aangeboden zoals ‘design-your-teaching-session’ en de ‘automated feedback on writing’.

De Corona-crisis creëert een window of opportunity om het onderwijs te vernieuwen en verbeteren. Dit is niet alleen gewenst maar ook nodig nu bekend is dat de omschakeling naar online niet tijdelijk zal zijn. De CLI wil deze ontwikkeling bij faculteiten didactisch ondersteunen samen met de LI-teams.

Dit kan via 1) ondersteuning op maat, 2) hulp bij redesign van onderwijsmodules en 3) door het aanbieden van instructiematerialen, webinars en microlabs. Samen met de LI-managers wordt bekeken wat er in de betreffende faculteit nodig en gewenst is. De LI-teams en de CLI worden ook ingezet om docenten te adviseren en ondersteunen bij het inrichten van de toetsen.

Grootschalige hoorcolleges zullen komend collegejaar online plaatsvinden. Docenten kunnen hun colleges thuis (via Panopto) of in een onderwijsruimte op campus opnemen. Zij kunnen ook terecht bij de studio in een Do-It-Yourself- booth of in de studio.

Aan opnames in de studio worden onderwijskundige eisen gesteld. Het (her)ontwerpen, scripten, opnemen en nabewerken is een intensief proces dat meerwaarde biedt maar ook tijd en geld kost. Aanvragen voor deze projecten lopen via de CLI.

Naast alternatieve vormen van toetsing (het voorkeursscenario) worden ook reguliere vormen van toetsing ondersteund en gefaciliteerd. Een belangrijke eis van de examencommissies is dat toetsen vergelijkbaar moeten zijn, dus de toegang, werkwijze en de kans op fraude moeten bij toetsen op campus en toetsen op afstand zoveel mogelijk gelijk zijn.

Dit betekent in tijden van Corona dat bij een toets op campus ook tegelijkertijd een online variant beschikbaar moet zijn zodat alle studenten kunnen deelnemen, ook als zij in het buitenland zijn of vanwege verkoudheid of een andere vorm van overmacht niet naar de campus kunnen komen. Dit betekent de facto een keuze voor digitaal toetsen want bij toetsen op papier is dit niet mogelijk.

Er zal dan ook een robuuste en duurzame oplossing voor digitaal toetsen en online proctoring moeten worden gerealiseerd. Dit wordt momenteel door het project digitaal toetsen en de dienst E&S georganiseerd en uitgebouwd.  

Om aanhoudend hoge werkdruk bij docenten te helpen voorkomen zal een helpdesk worden ingericht voor ondersteuning van docenten bij het gebruik van digitale onderwijstools zoals Canvas, Panopto, Remindo/Ans, Online Proctoring, Mentimeter. Ook kan de helpdesk helpen bij het editen van videomateriaal.

De helpdesk kan worden bemensd met digitaal vaardige studenten die ervaring hebben met het gebruik van digitale onderwijstools en - in aanvulling op de LI-consultants - ook ’s avonds en in het weekend kunnen helpen en adviseren via Microsoft Teams. 

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen