CLI Fellow Andrea Woltman

  • Influence of admission and assessment policy on academic performance and well-being of students; Identification of impeding and stimulating student factors

    Andrea Woltman studeerde Biomedische Wetenschappen (cum laude) en promoveerde ook cum laude aan de Universiteit Leiden. Ze leidde 12 jaar een onderzoeksgroep binnen het Erasmus MC, publiceerde veel immunologische onderzoekspapers en ontving verschillende prestigieuze onderzoeksbeurzen, prijzen en onderscheidingen die haar wetenschappelijk onderzoek en haar kwaliteiten als docent van jonge wetenschappers belonen. Momenteel is zij universitair hoofddocent en directeur van de Bachelor Geneeskunde (Erasmus MC) en richt ze zich volledig op het onderwijs. Zij doet onderwijsonderzoek en is voorzitter van de Raad van Advies van het instituut Medisch Onderwijsonderzoek Rotterdam (iMERR–Erasmus MC). Ze is vooral geïnteresseerd in studentenselectie, studentenprestaties en studentenwelzijn. Als voormalig voorzitter en lid van de Jonge Erasmus Academie zette zij zich in om het interdisciplinair onderzoek binnen de EUR te versterken. Het is niet verrassend dat zij momenteel onderzoek doet in een multidisciplinair team dat sociologie, psychologie en biomedische en onderwijswetenschappen combineert.

    Fellowship project

    Medische scholen worden uitgedaagd om academische omgevingen te creëren, die studenten stimuleren om bevredigende vooruitgang te boeken terwijl hun gezondheid behouden blijft. Veel universiteiten hanteren een academisch ontslagbeleid om de prestaties van studenten te bevorderen. Bewijs dat deze maatregel inderdaad de studievoortgang bevordert, is schaars; het blijkt afhankelijk te zijn van de studentenpopulatie en -aangetoond in onze pilotstudie- verhoogt het het gevoel van stress bij een subpopulatie van studenten. Bovendien kan het toelatingsbeleid van medische scholen de kenmerken van hun studentenpopulatie beïnvloeden. Of het toelatingsbeleid van invloed is op de mate waarin de studentenpopulatie kan voldoen aan hogere prestatie-eisen zonder hun welzijn te verminderen, is niet bekend. Het project richt zich op het effect van toelatings- en beoordelingsbeleid (BSa) op de prestaties van studenten en psychologische en biologische stress bij medische studenten, en de mogelijke verschillen voor verschillende subgroepen. Studentenkenmerken en -factoren van selectie en BSa-beleid die correleren met studieresultaten en studentenwelzijn zullen worden geïdentificeerd.

Vergelijk @count opleiding

  • @title

    • Tijdsduur: @duration
Vergelijk opleidingen