Geschiedenis
Pre-master

Inschrijven voor Pre-master Geschiedenis

Per 1 oktober kun je je aanmelden voor de pre-master Cultuurgeschiedenis. Je begint in Studielink (het nationale registratiesysteem). Vervolgens maak je je aanmelding af in het Aanmeld Portaal van de Erasmus Universiteit Rotterdam (EUR). De selectiecommissie van het pre-masterprogramma zal jouw toelatingsverzoek beoordelen. Het verwerken van je aanmelding duurt ongeveer 6 - 8 weken. Je wordt over de uitslag geïnformeerd via e-mail. Zodra je bent toegelaten, kun je je inschrijving afronden.

Op de pagina's hieronder vind je informatie over de verschillende stappen in het aanmeldings- en toelatingsproces voor de pre-master Cultuurgeschiedenis. Als je na het lezen van deze pagina's nog vragen hebt, kun je hieronder bij de ‘veel gestelde vragen’ kijken, of contact opnemen met het Admissions Office.

 

Als je je aanmeldtDan hoor je de uitslag
vóór 15 januariuiterlijk 10 maart
vóór 15 februari

uiterlijk 10 april

vóór 15 maartuiterlijk 10 mei
vóór 15 apriluiterlijk 10 juni
vóór 15 mei uiterlijk 1 juli

Belangrijk: alleen ingediende aanmeldingen worden in behandeling genomen. Zie onderstaande instructies.

Aanmelden en inschrijven

      • Om in te loggen in Studielink heb je je DigiD nodig.
      • Heb je Studielink al eerder gebruikt? Controleer dan je persoonlijke gegevens en je e-mailadres. In Studielink Vraagbaak lees je hoe je dit kunt doen.
      • In Studielink staan de pre-masters onder de bachelorprogramma’s.
      1. Een kopie van jouw bachelordiploma.
        (Als je het diploma nog niet hebt behaald, nemen wij jouw aanmelding wel in behandeling. Bij een positief besluit word je voorwaardelijk toegelaten. Dit betekent dat je tot 10 augustus uitstel krijgt om een kopie van het diploma of een officiële afstudeerverklaring in te dienen.)
      2. Een officiële kopie – d.w.z. met stempel, handtekening en datum - van je meest recente cijferlijst (met daarop alle cijfers vanaf het begin van het programma).
      3. Als het gewogen gemiddelde van alle behaalde resultaten op je cijferlijst wordt vermeld, kun je dit bij de aanmelding vermelden.
      4. Je curriculum vitae.
      5. Een motivatiebrief (1 à 2 pagina’s).
      6. Een essay of academisch werkstuk waarmee je jouw academische schrijfvaardigheid en analytisch vermogen aantoont; de omvang is 5 á 10 pagina’s en het onderwerp is vrij; vergeet niet een literatuurlijst toe te voegen.
      7. Als we je persoonsgegevens niet via de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen verifiëren: een kopie van je geldige paspoort.
         
      • Om je voor een opleiding aan te melden zet je de volgende stappen:
      • Ga naar Studielink en log in met je DigiD (http://www.digid.nl). Let op: het aanvragen van een DigiD kan vijf werkdagen duren.
      • Gebruik je Studielink voor het eerst, vul dan je persoonsgegevens in. Als we je persoonsgegevens niet via de Basisregistratie Personen (BRP) kunnen verifiëren moet je een kopie van je geldige legitimatiebewijs in pdf uploaden in het Aanmeld Portaal van de Erasmus Universiteit (EUR). Zie stap 2.
      • Heb je Studielink al eens eerder gebruikt, controleer dan je persoonsgegevens en wijzig je correspondentieadres indien nodig. In Studielink Vraagbaak lees je hoe je dit kunt doen.
      • Nadat je je persoonsgegevens hebt ingevuld of gecontroleerd, vul je de vooropleiding in op basis waarvan jij toelaatbaar bent tot de opleiding die je bij ons wilt gaan volgen.
      • Kies de optie ''Nieuw inschrijvingsverzoek'' in Studielink en volg de stappen. 
      • Nadat wij je inschrijfverzoek via Studielink hebben ontvangen, sturen wij jou je EUR-studentnummer en je inloggegevens voor je studentaccount. Heb je al eerder bij ons gestudeerd, of heb je je al eerder ingeschreven, dan houd je je oude studentnummer.

      Let op: heb je binnen 2 werkdagen na het indienen van je inschrijfverzoek geen e-mail van de Erasmus Universiteit ontvangen? Check dan altijd eerst je spam-box of junk-folder voordat je contact opneemt met onze ICT servicedesk.

      • Binnen 2 werkdagen na je aanmelding in Studielink sturen wij jou je studentnummer en een apart bericht met je inloggegevens voor je studentaccount. Heb je al eerder bij ons gestudeerd, of heb je je al eerder ingeschreven, dan houd je je oude studentnummer.
      • In het Aanmeld Portaal van de EUR kun je je aanmelding voltooien door de benodigde documenten te uploaden en een aantal aanvullende vragen te beantwoorden.
      • Je kunt in het Portaal beginnen aan je aanmelding, je wijzigingen opslaan en later weer verder werken aan je aanmelding. 
      • We beginnen pas met het verwerken van je aanmelding zodra je deze hebt verzonden in het Portaal (door op de 'verzend'-knop te klikken op de laatste pagina van de vragenlijst).

      Let op: heb je binnen 2 werkdagen na het indienen van je inschrijfverzoek geen e-mail van de Erasmus Universiteit ontvangen? Check dan altijd eerst je spam-box of junk-folder voordat je contact opneemt met onze ICT servicedesk.

      Zodra je je aanmelding in het Portaal hebt verzonden, controleren wij je documenten en gegevens. Als er iets ontbreekt, laten wij jou dat zo snel mogelijk weten.

       

    • Binnen acht weken na de deadline van de ronde waarin je je hebt aangemeld (zie overzicht hierboven), ontvang je antwoord op je verzoek om toelating. Je kunt de status van je aanmelding volgen in het Aanmeld Portaal. Hieronder een korte toelichting op de verschillende statussen.

    • Nog niet ingediend
      Je hebt je aanmelding nog niet ingediend. Als je alle vragen hebt beantwoord, krijg je de gelegenheid om je verzoek in te dienen in het Aanmeld Portaal. Let op: aanmeldingen die nog niet zijn ingediend, worden niet in behandeling genomen!

      Ingediend
      Je hebt je aanmelding ingediend. Binnen twee weken ontvang je bericht of je aanmelding compleet is.

    • In behandeling
      Jouw verzoek is aan de selectiecommissie voorgelegd.
      Of: wij wachten op aanvullende documenten. Hierover word je per e-mail geïnformeerd.

      Afgehandeld
      Jouw toelatingsverzoek is afgehandeld. Je kunt nu je inschrijving afronden (zie volgende stap).

      Geannuleerd
      Je kunt je aanmelding annuleren door je inschrijfverzoek in Studielink in te trekken. De status van jouw aanmelding in het Aanmeld Portaal verandert dan automatisch in ‘geannuleerd’.

    • Toegekend
      Je ontvangt een toelatingsaanbod per e-mail. Nadat je ons aanbod in het EUR Aanmeld Portaal hebt geaccepteerd, ben je definitief toegelaten tot het programma. Je kunt daarna je inschrijving als student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afronden.

      Voorwaardelijk toegekend
      Je ontvangt per e-mail een voorwaardelijk toelatingsaanbod met het verzoek om zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk voor 10 augustus een kopie van het behaalde bachelordiploma* te uploaden. Nadat je het voorwaardelijke toelatingsaanbod hebt geaccepteerd in het EUR Aanmeld Portaal en nadat alle vereiste documenten zijn ge-upload en goedgekeurd, ben je definitief toegelaten tot het programma. Je kunt vervolgens je inschrijving als student aan de Erasmus Universiteit Rotterdam afronden.

      * Heb je de vereiste vooropleiding op tijd (voor 1 september) afgerond, maar ontvang je het diploma pas na 1 september, vraag dan aan de instelling om een gewaarmerkte afstudeerverklaring, dat wil zeggen een door de instelling ondertekend en gestempeld document.

      Afgewezen
      Bij een afwijzing wordt vermeld op welke gronden je bent afgewezen.

    • Zodra je een verzoek tot inschrijving hebt gedaan voor een opleiding binnen de EUR ontvang je een e-mail met instructies voor het uploaden van je pasfoto voor je collegekaart. Geen e-mail ontvangen? Neem dan contact op met het Erasmus Studenten Service Centrum.

       

    • Medio juni ontvang je bericht over de hoogte van je collegegeld en kun je via Studielink aangeven hoe jij het collegegeld betaalt. Let op: je kunt de gekozen betaalwijze in Studielink niet zelf veranderen. Neem contact op met het Erasmus Studenten Service Centrum als je achteraf besluit om het collegegeld op een andere wijze te betalen.
      Klik hier voor informatie over collegegeldtarieven en hier voor een beschrijving van de betaalmethode.


       

    • Uiterlijk 31 augustus moet je inschrijving volledig zijn afgerond, maar we raden je aan niet tot de laatste dag te wachten! Als je je inschrijving op 31 augustus nog niet hebt afgerond, wordt jouw studentaccount op 1 september geblokkeerd!

    • Binnen twee weken nadat de status van je inschrijving in Studielink is veranderd van ‘ingediend’ naar ‘ingeschreven’ ontvang je per post je collegekaart en het Bewijs van Inschrijving op het correspondentieadres dat je in Studielink hebt opgegeven. Je kunt het Bewijs van Inschrijving ook downloaden via Osiris Student. Dat doe je zo:

      1. Log in in Osiris met je ERNA id en je wachtwoord.
      2. Ga naar de pagina 'Persoonlijke gegevens'.
      3. Selecteer het programma dat je gaat volgen.
      4. Daaronder zie je de status van je inschrijving staan, in het rood.
      5. Klik op de link.
      6. Je ziet de status van je aanmelding.
      7. Kijk naar het deel 'Academisch jaar xxxx-xxxx'.
      8. Je ziet de status van je inschrijving.
      9. Als alles klopt, zul je een link zien genaamd 'Bewijs van Inschrijving'.
      10. Klik op de link.
      11. Het Bewijs van Inschrijving opent als een pdf-bestand dat je kunt downloaden.
    • Op deze pagina vind je praktische informatie over je nieuwe opleiding. In juli ontvang je een overzicht van de introductieactiviteiten.

      Medio augustus wordt de Eurekaweek georganiseerd om nieuwe studenten te laten kennismaken met de Erasmus Universiteit. Klik hier voor meer informatie.

Frequently asked Questions

    • Helaas kun je je niet direct aanmelden voor de master. Je moet je eerst aanmelden voor het schakelprogramma van de master (als dat er is). Na het afronden van dit eenjarige schakelprogramma wordt je automatisch toegelaten tot de bijbehorende master.
    • Als je opleiding niet de beste voorbereiding biedt tot het masterprogramma van je keuze, kun je overwegen om je aan te melden voor het schakelprogramma (als dat er is). Na het afronden van dit eenjarige schakelprogramma wordt je automatisch toegelaten tot de bijbehorende master.
    • Of je toelaatbaar bent voor de master kan pas bepaald worden nadat we een volledige aanmelding van je ontvangen hebben, inclusief alle benodigde documenten. Beoordelingen die voor de officiële aanmelding plaatsvinden zijn hypothetisch en niet bindend. Daarom raden we je aan om jezelf officieel aan te melden. Je aanmelding wordt dan beoordeeld door de toelatingscommissie van het programma. Bekijk op de pagina’s ‘Toelating en aanmelding’ de gedetailleerde toelatingseisen per opleiding.
    • Nee, je kunt geen cijfers of studiepunten vanuit andere opleidingen meenemen naar deze master.
    • Ja, je kunt je al aanmelden en we zullen je aanmelding in behandeling nemen. Mocht je worden toegelaten, dan is dit echter wel op voorwaarde dat je aan alle toelatingseisen voldoet voordat het programma begint. Je kunt je bachelordiploma (of een officieel bewijs van slagen) tot uiterlijk 10 augustus naar ons toesturen.

    • In het EUR Aanmeld Portaal geef je antwoord op een aantal extra vragen en moet je de benodigde documenten uploaden. Controleer of je alle informatie juist hebt ingevoerd en of alle documenten aanwezig zijn en verzend dan pas je aanmelding.

      Let op: alleen aanmelding met de status ‘verzonden’ worden in behandeling genomen.

    • Neem contact op met onze ICT Service Desk via servicedesk@ict.eur.nl en vraag onze medewerkers om je zo snel mogelijk van de inloggegevens te voorzien.

    • Ga naar de inlogpagina van het Portaal en klik op ‘gebruikersnaam vergeten’ en/of ‘wachtwoord vergeten’ (rechtsboven in het scherm). Volg de instructies.

      Als dit niet werkt, neem dan contact op met het Erasmus Studenten Service Centrum.

    • Neem contact op met het Erasmus Student Service Centrum.

    • Je kunt je aanmelding beginnen in het Portaal, je voortgang opslaan en later opnieuw inloggen. We nemen je aanmelding pas in behandeling zodra je alles verzonden hebt door op de verzendknop te drukken (onderaan op de laatste pagina van de vragenlijst). Dan verandert de status van je aanmelding ook naar ‘verzonden’. Als dit niet werkt, neem dan contact op met het Erasmus Student Service Centrum.

    • Vanaf oktober kun je je aanmelden voor het volgende academische jaar, dat start in september van het volgende jaar.

    • Dit is niet mogelijk. Al onze programma’s starten een keer per jaar, in september.

    • Er zijn verschillende deadlines in het aanmeldingsproces. Deze verschillen per programma. Bekijk de pagina ‘Toelating en aanmelding’ van de master van je keuze voor de specifieke data.

    • Als je je aanmeld voor een bepaalde deadline in het aanmeldproces, ontvang je acht weken na die deadline een antwoord van ons. Uiteraard proberen we altijd zo snel mogelijk te reageren.

      Acht weken is de uiterste antwoordtijd.

    • Ja, je maakt nog steeds kans. Echter, je vergroot je kansen wel als je in de eerste of tweede ronde de aanmelding al voltooit.

    • Binnen 8 weken na de deadline van de aanmeldingsronde laten we je per e-mail weten of je aangenomen bent voor de master of niet. Bekijk de pagina’s Toelating en aanmelding van de master in kwestie om te bekijken wanneer de verschillende aanmeldrondes aflopen.

    • Elke (voorwaardelijke) toelating is alleen geldig voor het komende academische jaar. Als je dan niet kunt beginnen met de master, moet je je opnieuw aanmelden voor het daaropvolgende jaar.

    • Nee, dit heeft geen enkele invloed op je kansen om toegelaten te worden.

    • Ja, je kunt je al aanmelden en we zullen je aanmelding al in behandeling nemen. Mocht je worden toegelaten, dan is dit echter wel op voorwaarde dat je aan alle toelatingseisen zal voldoen voordat het programma begint. Je kunt je bachelordiploma (of een officieel bewijs van slagen) tot uiterlijk 10 augustus naar ons toesturen.

      • Stuur je document naar masteradmission@eshcc.eur.nl als je je hebt aangemeld voor Maatschappijgeschiedenis, Arts, Culture & Society of Cultural Economics and Entrepreneurship.
      • Stuur je document naar mediastudies@eshcc.eur.nl als je je hebt aangemeld voor een van de programma’s van de master Media Studies.

      Onze Admissions Officer zal de documenten toevoegen aan je dossier.

    • Sommige universiteiten reiken diploma’s pas laat in de zomer – of zelfs vroeg in de herfst – uit (ook als je feitelijk al bent afgestudeerd). Als dit voor jouw universiteit ook geldt, vraag dan om een officiële afstudeerverklaring, waarop vermeld wordt dat je aan alle eisen voor het afstuderen voldoet. Dit document moet uiterlijk 10 augustus verstuurd worden naar de Admission’s Office (zie de website van het specifieke programma). Het moet een gecertificeerd document zijn, met de stempel van de universiteit, een handtekening en een datum.

      • Stuur je document naar masteradmission@eshcc.eur.nl als je je aangemeld hebt voor Maatschappijgeschiedenis, Arts, Culture & Society of Cultural Economics and Entrepreneurship.
      • Stuur je document naar mediastudies@eshcc.eur.nl als je je aangemeld hebt voor een van de programma’s van de master Media Studies.
      Onze Admissions Officer zal de documenten toevoegen aan je dossier.
      • Stuur je document naar masteradmission@eshcc.eur.nl als je je aangemeld hebt voor Maatschappijgeschiedenis, Arts, Culture & Society of Cultural Economics and Entrepreneurship.
      • Stuur je document naar mediastudies@eshcc.eur.nl als je je aangemeld hebt voor een van de programma’s van de master Media Studies.

      Onze Admissions’ Officer zal de documenten toevoegen aan je dossier.

    • Een gecertificeerde kopie is een kopie van een document, met daarop een stempel die aangeeft dat het document niet vervalst is. Er moet dus een stempel, handtekening en datum op staan. Alleen een geautoriseerd persoon kan een gecertificeerde kopie afgeven.

    • Je mag zelf het onderwerp van het essay kiezen. Je mag een essay opsturen dat je tijdens je bacheloropleiding geschreven hebt. Het doel van het essay is om de toelatingscommissie een indruk te geven van je academische schrijfvaardigheid en je analytische capaciteiten. De minimum lengte van het essay is 2000 woorden (ongeveer 5 pagina’s). Vergeet niet een bronnenlijst op te nemen.

    • Voor onze masterprogramma’s is het meesturen van aanbevelingsbrieven niet verplicht (m.u.v. de onderzoeksmaster). Uiteraard mag je wel aanbevelingen meesturen, als je denkt dat deze bijdragen aan je toelaatbaarheid.

    • Het doel van het essay is om de toelatingscommissie snel een indruk te geven van je academische schrijfvaardigheid en je analytische capaciteiten. Vandaar dat we je vragen om een essay van ongeveer 5 pagina’s mee te sturen. Voeg dus altijd een kort essay toe aan je aanmelding. Dit mag ook een essay zijn dat je geschreven hebt tijdens je vorige opleiding. Je scriptie kun je dan uploaden onder het kopje ‘extra documenten’.

    • Als je je aanmeldt voor een Nederlandstalige master, mag je deze documenten in het Nederlands opsturen. Als je je aanmeldt voor een Engelstalige master moeten al deze documenten in het Engels opgesteld zijn.

    • Lees hier meer over beurzen.

    • Informatie over collegegeld vind je hier. Wil je meer weten, neem dan contact op met het ESSC. Het collegegeld moet voor 1 september betaald zijn.

    • Op de website van het ESSC lees je meer over de collegekaart. Je hebt de kaart nodig om mee te doen aan tentamens en boeken te lenen in de Universiteitsbibliotheek. Je ontvangt deze kaart pas als je aanmelding (waaronder de betaling van het collegegeld) voltooid is en je een (Nederlands) adres in Studielink hebt ingevuld.

    • Medio augustus kun je al meedoen aan de Eurekaweek, een introductieprogramma voor alle studenten van Rotterdam. Per e-mail ontvang je meer informatie over het introductieprogramma van je opleiding en de data waarop de eerste colleges plaatsvinden.