Doelgroepgericht schrijven voor het web

career in progress

Schrijf of redigeer jij regelmatig teksten voor het web, zoals voor EUR.nl, MyEUR of andere websites? Schrijf je bijvoorbeeld artikelen, nieuwsberichten, cursusbeschrijvingen of andere teksten? En wil je leren hoe je je teksten nog beter kunt laten aansluiten bij je lezers? Volg dan de training doelgroepgericht schrijven voor het web. De training sluit aan op de basisopleiding Drupal en contentmanagement bij de EUR, maar kan ook als zelfstandige training gevolgd worden door bijvoorbeeld redacteuren van de Universiteit Delft of Leiden.

Om deel te nemen aan een training heb je de volgende ervaring:

• Je schrijft of redigeert regelmatig teksten voor het web, dat kan gaan om artikelen, nieuwsberichten, serviceteksten, evenementen, opleidingsteksten, etc.

Doel van de training

Je leert de ins and outs van tekst schrijven:

• Je leert schrijven voor je lezer
  • Je kunt teksten beter opbouwen
  • Je leert hoe je je lezer beter kunt boeien
  • Je hebt geoefend met het schrijven van een aantal teksten

Data:

Interesse? Laat het ons weten!

Tijden:

Dag 1: 09.30 – 16.30 uur
Dag 2: 13.00 - 16.30 uur

Duur:

De training duurt 1,5 dag: na de eerste dag krijg je een huiswerkopdracht mee, die in de terugkommiddag wordt besproken.

Locatie:Online
Kosten:€500,- per deelnemer
Financiering:

Wil je gebruik maken van je persoonlijk carrière budget? Zorg dat je je aanvraag op tijd indient bij onze collega’s. Lees hier meer.

Mocht je gebruik willen maken van je afdelingsbudget kan je het budgetnummer opvragen bij je leidinggevende.

Overig:Voor deze training ontvang je een certificaat bij een deelname van minimaal 80%.

Dag 1 : 9.30 – 16.30 uur
Dag 2: 13.00 - 16.30 uur

Doelgroepanalyse aan de hand van lijst met kenmerken

• Gevolgen voor online content
  • Welke content is relevant voor de doelgroep
  • KPI’s van content vastleggen
  • Beantwoord de who-cares vraag!

De basics van schrijven voor het beeldscherm. Hoe lezen we van monitor, tablet of smartphone. Wat werkt wel en niet. Lezen we nu wel of niet langere teksten en verandert dat ook? En wanneer dan wel of niet?

Zelf doen!

Eerste schrijfopdracht: verbeter een bericht. Pas daarin alles toe wat je in de eerste drie kwartier hebt gehoord.

Plenair bespreken: docent geeft adviezen terwijl we de teksten samen bekijken op het scherm. Je leert zo van elkaar en ziet dat er meerdere mogelijkheden zijn.

• Carewords van McGovern toepassen
  • AIDA en de zes overtuigingsprincipes van Cialdini en de toepasbaarheid op de eigen teksten
  • Wat is een goede call-to-action of banaan?
  • Wat is een goede ‘banaan’?
  • Inzet neuromarketing
  • Beantwoord je de ‘what’s in it for me’ vraag van jouw lezer?
  • Nieuwsberichten schrijven: je leert hoe je de 5W’s kunt toepassen en hoe je een goed nieuwsbericht opbouwt

Tweede schrijfopdracht. Schrijf zelf een motiverende tekst over een onderwerp waar je nu mee bezig bent. Lok iets uit, probeer je lezer iets te laten doen. We bespreken de teksten op het grote scherm. De docent laat alternatieven zien.

• Zinsbouw: 14 formuleringsadviezen om zinnen goed te laten lopen. Deelnemers verbeteren met deze adviezen zinnen uit teksten van de eigen organisatie. Woordgebruik: welke woorden wel en niet. In de training verwijzen we je naar de contentwijzer van de EUR.

Veel mensen denken dat ze niet creatief zijn in het schrijven van teksten. Met 8 stijlmiddelen leren de deelnemers de lezer in drie zinnen te boeien.

Je maakt kennis met de basis van SEO, leert wat een keywordanalyse is, hoe je die op moet zetten en waarmee je hoger in de zoekresultaten kunt komen. Mogelijke opdracht: met keywords een bestaande pagina optimaliseren of het schrijven van een nieuwe snippet voor de SERP.

• Hoe werkt het algoritme van Facebook en andere social media?
  • Welke content roept interactie op?
  • Hoe schrijf je een verhaal in weinig woorden?
  • Welk beeld gebruik je?

• Hoe werkt het algoritme van Facebook en andere social media?
  • Welke content roept interactie op?
  • Hoe schrijf je een verhaal in weinig woorden?
  • Welk beeld gebruik je?

Je krijgt na 1 dag een huiswerkopdracht mee die centraal besproken wordt tijdens de terugkomdag.

Uitdrukkingsvaardigheid, overtuigingskracht, klantbetrokkenheid

De training wordt verzorgd door Etienne Donicie van Lectric.

Deze training is ontwikkeld voor medewerkers die teksten (gaan) schrijven voor websites, zoals EUR.nl, MyEUR of andere websites.