Programma

Voor wie schrijf je?

  • Doelgroepanalyse aan de hand van lijst met kenmerken
  • Gevolgen voor online content
  • Welke content is relevant voor de doelgroep
  • KPI’s van content vastleggen
  • Beantwoord de who-cares vraag!

Hoe kijken we?

De basics van schrijven voor het beeldscherm. Hoe lezen we van monitor, tablet of smartphone. Wat werkt wel en niet. Lezen we nu wel of niet langere teksten en verandert dat ook? En wanneer dan wel of niet?

Zelf doen!

Eerste schrijfopdracht: verbeter een bericht. Pas daarin alles toe wat je in de eerste drie kwartier hebt gehoord.

Plenair bespreken: docent geeft adviezen terwijl we de teksten samen bekijken op het scherm. Je leert zo van elkaar en ziet dat er meerdere mogelijkheden zijn.

Conversiegericht schrijven: motiveer je lezer

  • Carewords van McGovern toepassen
  • AIDA en de zes overtuigingsprincipes van Cialdini en de toepasbaarheid op de eigen teksten
  • Wat is een goede call-to-action of banaan?
  • Wat is een goede ‘banaan’?
  • Inzet neuromarketing
  • Beantwoord je de ‘what’s in it for me’ vraag van jouw lezer?
  • Nieuwsberichten schrijven: je leert hoe je de 5W’s kunt toepassen en hoe je een goed nieuwsbericht opbouwt

Tweede schrijfopdracht. Schrijf zelf een motiverende tekst over een onderwerp waar je nu mee bezig bent. Lok iets uit, probeer je lezer iets te laten doen. We bespreken de teksten op het grote scherm. De docent laat alternatieven zien.

Bouwstenen

Zinsbouw: 14 formuleringsadviezen om zinnen goed te laten lopen. Deelnemers verbeteren met deze adviezen zinnen uit teksten van de eigen organisatie. Woordgebruik: welke woorden wel en niet. In de training verwijzen we je naar de contentwijzer van de EUR.

Pakkende intro’s schrijven

Veel mensen denken dat ze niet creatief zijn in het schrijven van teksten. Met 8 stijlmiddelen leren de deelnemers de lezer in drie zinnen te boeien.

Optioneel (indien tijd): SEO

Je maakt kennis met de basis van SEO, leert wat een keywordanalyse is, hoe je die op moet zetten en waarmee je hoger in de zoekresultaten kunt komen. Mogelijke opdracht: met keywords een bestaande pagina optimaliseren of het schrijven van een nieuwe snippet voor de SERP.

Optioneel (indien tijd): Schrijven voor Social media

  • Hoe werkt het algoritme van Facebook en andere social media?
  • Welke content roept interactie op?
  • Hoe schrijf je een verhaal in weinig woorden?
  • Welk beeld gebruik je?

Huiswerkopdracht

Je krijgt na 1 dag een huiswerkopdracht mee die centraal besproken wordt tijdens de terugkomdag.

Competenties

Uitdrukkingsvaardigheid, overtuigingskracht, klantbetrokkenheid

Docent

De training wordt verzorgd door Etienne Donicie van Lectric.

Doelgroep

Deze training is ontwikkeld voor medewerkers die teksten (gaan) schrijven voor websites, zoals EUR.nl, MyEUR of andere websites.

Certificaat

Na afloop van de training ontvang je een certificaat van deelname.