Programma

Inleiding

Hoe werkt de zoekmachine? Een korte introductie in de veranderende wereld van Google:

  • Het belang van relevante content
  • Wat werkte vroeger en nu niet meer?
  • Hoe ziet jouw site eruit in de zoekresultaten?
  • Wat kan daar beter aan? We bespreken hier Rich Snippets, Featured Snippet, Knowledge Graph etc.

Drie pijlers van SEO: techniek, content en autoriteit

We bespreken linkbuilding, URL-opbouw, het belang van goede menu-structuur, backlinks, etc.

Keywordanalyse

Het belangrijkste onderdeel van SEO is een goede woordkeuze. In stappen leer je hoe je de juiste woorden kunt kiezen voor jouw opleiding, cursus, onderzoeksproject, etc. We vragen je vooraf al een onderwerp te kiezen, bij voorkeur iets wat op een bestaande pagina staat. Zo krijg je in de training concrete en direct toepasbare adviezen.

We maken bij de Keywordanalyse gebruik verschillende tools. Je krijgt de werking van de Google Search Console zien maar ook Google Trends en indien gewenst de keywordplanner van Google Adwords.

Pagina’s optimaliseren

Met de gekozen woorden ga je een bestaande pagina optimaliseren voor de zoekmachine. We doen dat na het bekijken van enkele voorbeelden van websites waar de SEO helemaal is doorgevoerd.

We kijken naar de verschillende ranking factors op de pagina, Latent Semantic Index, Keyword density en het gebruik van synoniemen.

Van zoekmachine naar antwoordmachine

In dit deel van de dag gaan we in op SEO 2.0. Welke vragen stellen mensen over jouw onderwerp? En hoe kun je content maken waarin je die vragen beantwoordt? Bijvoorbeeld met blogs, achtergrondartikelen, whitepapers en infographics.

Social media en SEO

Je krijgt inzicht in Quora, Wikipedia, Twitter en andere plekken waar mensen spreken over onderwerpen gerelateerd aan de diensten van de site die je wilt optimaliseren.

Huiswerkopdracht

Je krijgt na dag 1 een huiswerkopdracht mee, die op dag 2 wordt besproken in de les. Zo leer je in de praktijk werken met SEO en heb je direct resultaat.

Competenties

Analytisch vermogen, schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid, klantbetrokkenheid

Docent

De training wordt verzorgd door Etienne Donicie van Lectric.

Doelgroep

Deze training is ontwikkeld voor medewerkers die regelmatig in de rol van redacteur werken voor externe websites en die hun pagina’s vindbaar willen maken.

Certificaat

Na afloop van de training ontvang je een certificaat van deelname.